Ga naar inhoud

Problemen: ruzie; schaatsen; zindelijkheid


Gondolin

Aanbevolen berichten

Hoi lieve Bunnybunchers, daar ben ik weer. Misschien kunnen jullie mij helpen met een probleem. 


Wij hebben nu zoals jullie je misschien kunnen herinneren een dik jaar een ongelofelijk lieve ram, Pietje, die nu ongeveer een half jaar is gekoppeld aan een voedstertje uit het asiel dat we Lucy hebben genoemd.

Rondom Lucy zijn nu een aantal problemen die allemaal een beetje met elkaar samenhangen. Momenteel weet ik gewoon niet meer hoe het op te lossen... Help!

 

De konijnen lopen de gehele dag bij ons vrij rond, maar Lucy vindt de grond (we hebben laminaat) heel eng en daarom zit ze bijna de hele tijd achter het bureau. Als ze loopt glijdt/schaatst ze meestal ook een beetje. Dat is natuurlijk niet leuk voor haar. 
Dit heeft als gevolg dat ze zich een beetje de baas voelt over "haar hoek" en er wordt soms nog steeds gevochten. Af en toe zitten ze ook gezellig samen of bij elkaar in de buurt, maar vaak zitten ze ook (schijnbaar expres) weg van elkaar of word er gesnauwd. 
Het asiel raadde aan om het eten door de kamer te strooien, dit heeft ook wel geholpen... Maar Lucy glijdt nog steeds door de kamer. Als ze naar buiten kan of op het bed rent ze rond en is ze ongelofelijk happy! 
We hebben daarom geprobeerd om dingen op de grond te leggen. Handdoeken of fleecedekens. Dat vindt ze dan ook top, maar ze plast er ook binnen een half uur op (zelfde voor het bed, trouwens). Aangezien ze nog niet helemaal zindelijk is moeten we dat meteen weghalen en we hebben niet zóveel handdoeken om dat de kunnen blijven afwisselen. 
Het asiel heeft ons zeil aangeraden maar zag daar zelf ook meteen weer vanaf omdat Pietje een pathologische knager is. En een maag vol zeil is voor hem natuurlijk ook niet gezond.

 

Oftewel: 
1. Nog steeds ruzie in de tent 
2. Lucy krijgt geen beweging 
3. Lucy is nog niet zindelijk

 

Die zindelijkheid komt wel en is niet zo erg (we weten hoe we dit op moet lossen en zijn daar gestaag mee bezig, gaat ook wel steeds beter), maar die andere twee punten lijken me wel echt een probleem voor haar/hun levenskwaliteit.

 

Wij weten nu ook niet meer wat we voor ze kunnen doen,.. Hebben jullie een idee? 
We willen haar liever niet terugbrengen natuurlijk, maar op dit moment weet ik het verder ook niet meer... 

Graag jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een tuin, maar het zou echt ons hart breken om Pietje naar buiten te verplaatsen. Hij is echt ons liefje, maar belangrijk: hij functioneert top als binnenkonijn, rent en binkiet hier over de vloer heen, slaapt bij ons in bed, etcetera. 
Als Pietje en Lucy het nou ontzettend goed met elkaar zouden kunnen vinden zou ik het nog wel willen overwegen, maar dat is dus niet zo. 
We hebben financieel niet echt de ruimte om nog twee diertjes erbij te nemen en Lucy naar buiten te brengen met een nieuwe vriend en Piet binnen te laten met een nieuw vriendinnetje. 

We wilen haar niet kwijt, maar wil ook het best haalbare voor haar en mijn ideeen zijn op! Vandaag voor de tweede keer met het Knaagspoor gebeld en zij weten het ook niet, bellen morgen terug. Daarom hoopte ik hier op ervaringsdeskundigen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dat echt? Ze laat zich tegenwoordig wel aanraken, niet echt van harte, maar we kunnen wel haar nagels knippen. 

Wat mensen op Facebook raden me aan om een tapijt te kopen of antislipmatjes, dat lijkt mij eigenlijk helemaal niet werken, maar hun knagers zouden ze met rust laten...?? Geloof ik niks van voor Pietje, enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om de voedster even in een ren te zetten, waar je zeil in legt en waar je haar zindelijk kan maken. Op dit moment krijgt ze waarschijnlijk nauwelijks beweging dus het hoeft geen grote ren te zijn. En dan naast het toilet waar Pietje op plast/keutelt. Zodat als ze zindelijk is, je haar toilet naast die van Piet kan zetten. Het hoeft niet erg lang te duren, misschien een paar weken.

Piet moet dan natuurlijk buiten de ren blijven zodat die geen zeil kan knagen. Ik zou het zeil dan met ducktape aan de grond vasttapen zodat er geen zeil uit de ren steekt en er geen randjes zijn om aan te knagen, anders begint je voedster ook aan het zeil.

En dan kun je de voedster zindelijk gaan maken, consequent alle keutels erin vegen en de plasjes opdeppen met keukenpapier en in het toilet gooien. Dan kun je daarna iets op de hele vloer leggen, permanent, waar ze niet door uitglijdt. Misschien stopt het vechten dan vanzelf omdat ze 'haar' hoek niet hoeft te verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je trouwens over de hele vloer zeil legt, gaan ze daar niet aan knagen, zolang er geen randjes en/of bobbels zijn. Strak gelegd zeil, kunnen ze niet aanknagen, daarvoor moeten ze ergens een begin maken en dat kan bij bobbels in het zeil en aan randen dus dat moet je zien te voorkomen. Je zou ook bitterspray over de hele vloer kunnen sprayen in het begin om Piet te ontmoedigen. Of alleen bij de randen. Hier knagen ze er alleen aan als ze ergens hun tanden in kunnen steken en dat gaat niet met een hele strakke vloer.

Ze hebben hier wel eens wat zeil geknaagd en hebben er niks aan over gehouden, geen verstopping dus. Ik plak dat af met aluminiumtape, verkrijgbaar bij de Action want dat knagen ze niet aan. Aluminium voelt niet fijn aan de tandjes namelijk.

We vervangen het zeil wel eens in de twee jaar omdat je het vaker schoonmaakt als er dieren overheen lopen, het slijt dus wel harder. Ik maak het schoon met de stomer. Succes, ik hoop dat de voedster kan blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een vloerkleed van 25,- euro van de kwantum liggen. 

Vos was door haar niersteen niet echt zindelijk meer maar de mat stonk niet gauw zeg maar. 
Haar vriendje knabbelde wel aan de mat maar meer om het kapot te maken dan het op te eten. 

Ik weet niet of zo'n mat die je onder je bureaustoel kan leggen misschien minder  glad voor haar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerlijk dat de problemen tussen haar en Pietje te maken heeft met het feit dat zij zich helemaal niet op haar gemak voelt.

Ze heeft een plaatsje waar zij zich veilig voelt en ze wilt natuurlijk niet dat Pietje die plaats inpikt.

Ik zou proberen met antislipmatjes: een strook maken waarop ze van aan haar hok tot een paar meter op kan lopen.

Je kan ook direct zien of Pietje hier aan begint te knagen, is dit het geval, kan je ze nog weghalen.

 

Misschien is het toch te overwegen om ze buiten te huisvesten...

Je kan alsnog Pietje in de zomer gewoon binnen laten rondlopen (deur open zetten)...

Ik had ook eerst een binnenkonijntje Fluffy en die vond het super binnen.

Je zag dat hij het leuk vond binnen en hij was helemaal gewend aan de laminaat.

Flint is er toen bij gekomen en die zat ook graag binnen.

We zijn dan verhuist en hebben ze dan een ruime ren (6m²) buiten gegeven.

Overlaatst moest ik ze in de garage zetten omwille van erg zware regenval.

De moment dat het terug beter weer was, gingen ze terug in hun buitenren en de binkies bleven mij om de oren vliegen...

Ze zijn dubbel zo gelukkig in de buitenren als binnen, dit kan je ook proberen natuurlijk.
Zien hoe Pietje aard buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm......  Cas durft hier ook niet altijd over het laminaat, maar kleden zijn dan wel de oplossing voor hem. (En hij is wel zindelijk, maar Diva plaste graag op kleedjes, dus een beetje hetzelfde verhaal.)
Ik heb toen een grote hoeveelheden kleden gekocht (bij de Zeeman) en die gebruikte ik voor de konijnen. Bij mij gaven fleeceplaids geen last van sore hocks, maar let daar natuurlijk wel even goed op. Anders kun je misschien beter een stel 100% katoenen hoeslakens kopen, maar die zijn waarschijnlijk ietsje duurder.

Wat bij mij ook hielp; Diva plaste graag op fluffy en zachte kleedjes. Dus het zachtste fleeceplaid (ik heb er eentje die echt heel zacht is en waar ze graag op liggen) en eerst ook mijn hoogpolige kleed waren haar favoriete plasplekken. Ik heb toen vetbedjes gekocht, en sindsdien waren dat fijne kleedjes om op te plassen. Ze zijn best dik en zacht. Af en toe deed ze nog wel eens ergens anders haar behoefte, maar dat was wel veel minder. (Dus dat scheelde weer kleedjes wassen!)

Misschien iets om uit te proberen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Ik heb een eikenhoutenvloer en bij mij lopen er ook twee de hele dag los, maar voordat dit in goede banen geleid kon worden, heb ik er eerst voor gezorgd dat ze 100% wisten dat 
het hok in de woonkamer  (waar hun etensbakjes en toiletjes zijn), hun "thuisbasis" is. Dus toen bram uiteindelijk gekoppeld werd aan Twiggy, heb ik (even helaas voor Twiggy) beide eerst weer
vast gezet bij hun hok met een ren er omheen, totdat ik het idee had dat Bram gewend was aan "zijn" in mijn huis en zijn behoefte ook deed op de toiletjes. Daarna de ren weggehaald en Bram volgde verder
Twiggy's voorbeeld. 

 

Brammetje vond het wandelen op die eikenhouten vloer ook maar niets, dus het duurde nog even voordat hij van het kleedje bij het hok af kan, maar na verloop van tijd ging hij Twiggy volgen. Ik heb 
verder her en der huisjes staan, dus nu loop bram van huisje naar huisje. In de serre heb ik tegels en daar heb ik hondenkleedjes liggen. Er wordt nergens anders geplast dan bij het hok in de woonkamer.

 

Ik zou persoonlijk Lucy haar hoek even afnemen en zorgen dat ze wat meer mogelijkheden krijgt om zich te bewegen door (honden) kleedjes neer te leggen. Maar die hoek moet even niet meer haar eigendom zijn. En zorgen dat ze weet wat haar uitvalsbasis is om te plassen. Eerst zindelijk, dan 24/7 los...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor alle tips, ik ga ze allemaal doorlezen en doorspreken met het asiel; ik zie al wel een aantal goedkopere alternatieven voor handdoeken langskomen en (super bedankt maar) dat lijkt me zelf niet zo'n goed idee, omdat we dan alsnog zouden moeten BLIJVEN wassen en we hebben zelf alleen een miniwasmachientje (zo eentje voor in de caravan)... en geen droger. Dus dan zou al snel het hele huis vol hangen :'D
De hele ruimte beleggen met zeil redden we ook niet, we hebben met zijn tweetjes (viertjes, haha) een soort woon-slaapstudio van 60 vierkante meter die dan dus compleet belegd zou moeten worden. Dat zou echt een gigantische uitgave voor ons zijn die we op dit moment ons niet echt kunnen veroorloven. Vriend is net afgestudeerd en zit zonder baan of uitkering dus we zitten nu krap, tenzij we in het dierenartspotje gaan graven, maar dat lijkt me ook niet erg verantwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend: wil je je nijn wat meer bewegingsvrijheid geven, dan ontkom je niet aan een kleedje of handdoek neerleggen. Die beestjes zijn niet gemaakt voor die gladde oppervlakken in onze huizen, dus sommige dieren zul je tegemoet moeten komen. Eerst goed zindelijk maken is wel heel erg cruciaal, daar zou ik mee beginnen...succes met het zeil opspannen, lijkt me zeer omslachtig..;) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Modwain: ik heb een kleedje voor het hok en in de serre nog twee (1 groot hondenkleed en een kleintje)....Wat mij betreft zijn kleedjes cruciaal als je een gladde ondergrond hebt..


 


Twiggy is bedreven in het wandelen op mijn vloer. Brammetje zie je hard nadenken als hij van het hok naar de serre wilt of de andere kant uit...en dan trekt hij ineens een loeiharde sprint om zo naar de overkant te gaan...rustig over die gladde vloer wandelen doet hij niet...ik heb warmterooster in mijn huis waar ik een bruggetje overheen heb gemaakt, dus het is net een behendigheidsparcours...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, we willen ze graag tegemoet komen, maar wel binnen haalbare kaders natuurlijk. 
De tapijt-opties houd ik zeker nog in mijn achterhoofd maar de dame van het asiel (die heel veel konijnen thuis zindelijk had gemaakt) waarschuwde dat veel konijnen het toch extra moeilijk vinden om zindelijk te worden rondom dat soort in hun ogen zeer toilet-waardige kleedjes. Dus misschien is dat een goede in een later stadium. 
Misschien een verkeerd woord gekozen met "opspannen"; we gaan gewoon houten plintjes kopen en die vastlijmen/spijkeren/wezienwel aan de rand van een stukje zeil. Hoop dat ze het daar wel op aandurft! 

Vriend en ik hebben momenteel allebei de griep dus het zal volgende week worden dat 't af is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucy wandelt wel, rennen doet ze nooit. Maar om heel eerlijk te zijn doet ze dat zelfs buiten niet zo vaak, ze is ook al wat ouder, misschien dat 't daaraan ligt. In het hoekje waar ze zich ophoudt durft ze het bekende konijnengalopje aan (dus hoe konijnen normaal gesproken lopen: voor-voor-achterbenen, voor-voor-achterbenen). Als ze het wat enger vindt gaat ze sluipen (zoals een hond loopt, alle vier de benen "apart") en als ze het echt niet vertrouwt, zet ze haar achterbenen als schaatsjes op de grond en trekt ze zich voort met haar voorpootjes. 
't Ziet er heel grappig uit maar het is natuurlijk heel zielig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes in ieder geval!


 


Ik ben het overigens niet eens met de asiel dame. Mijn ervaring is dat het zeer belangrijk is om je nijnen in het begin niet te veel ruimte te geven en ze leren om op vaste plekjes in hun hok (op de toiletjes) te plassen. Zodra dat goed gaat langzaam de ruimte uitbreiden naar 24/7 los. Konijnen in een ren met kleedjes zullen inderdaad gauw geneigd zijn op het kleedje te plassen, maar als je ze leert wat hun vaste uitvalsbasis moet zijn, dan zullen ze daar over het algemeen naar terugkeren als ze vrij in je huis rondlopen.


 


Mijn mannetje is de enige die op het kleedje bij het hok wel eens een druppel laat vallen, maar ik heb het idee dat dit meer territorium afbakening is. Verder wordt er nergens in het huis een plasje neergelegd, behalve in hun wc'tjes. En ze hebben mijn halve huis (zo'n 45 m2) tot hun beschikking. Het vergt alleen wel wat geduld en inzet...


 


Maar nogmaals, succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .