Ga naar inhoud

Voedster castreren


Springkonijn

Aanbevolen berichten

Na een poos uitstellen omdat ik er zelf gewoon heel erg tegenop zie, heb ik voor aanstaande maandag een afspraak. Doedoe wordt gecastreerd, ons dameskonijn. Ze is regelmatig schijnzwanger en hoewel ik geloof dat ze daar niet enorm veel last van heeft, lijkt het me beter haar hormonen tot rust te laten komen en de kans op baarmoederkanker weg te nemen. Maar o wat zie ik er tegenop, ik vind het zielig dat ze straks zo'n pijn heeft en ik ben bang dat me de evt. dwangvoeding niet zou lukken te geven.


 


Het lijkt mij het beste dat ze na de ingreep in elk geval een paar dagen binnen is, waar ze dan in een grote kooi van 1.20 bivakkeert. Dat is natuurlijk heel wat anders dan haar buitenren van ruim 3 meter, waarbij ze bovendien een groot deel van de dag vrij door de tuin mag hoppen, maar het is even niet anders. Hopelijk kan ze al snel weer lekker naar buiten en bleek dat het allemaal best meeviel. ;)


 


Wat kan ik het beste doen, haar vriendje Pluis buiten laten, of die bij haar binnen zetten? Het is nu gewoon een ontzettend lekker klef stel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen haar erbij te zetten. Pluis kan anders reageren omdat ze naar dierenarts ruikt, maar dit kun je altijd even bekijken en proberen.


Ikzelf heb mijn twee voedsters binnen gehouden, zij hadden erg veel steun aan elkaar. Ik moet wel zeggen dat zeker Flip (Gibson viel erg mee) Fiona erg miste. Gibson en Flip zaten dus buiten in het verblijf, maar Flip is al die tijd vooraan blijven zitten wachten en wilde ook niet tot amper eten. 


 


Bij mij zijn ze na een paar dagen weer naar buiten gegaan (overdekt verblijf). Dit kwam ook door de manier waarop gehecht was, er kon zo geen vuil in de wond komen, en ze kregen weer behoorlijk wat praatjes. Maar dat verschilt per konijn (en manier van hechten dus)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze proberen samen binnen te houden, misschien met een panelen ren dan om de kooi? Anders heb je misschien kans op onrust in een te kleine ruimte. Je zou even moeten aankijken hoe dat gaat omdat de voedster inderdaad anders ruikt na een dierenarts bezoek, het ene vriendje reageert er wel op, het andere niet. Als een van de twee zwakker is kan de ander daardoor ineens beginnen te rijden/jagen en dat is natuurlijk niet prettig na een castratie, dus even kijken hoe het samen gaat, maar wellicht zijn ze samen gewoon rustig.


 


Als het goed is krijgt ze iets van pijnstillers, ik lees hier vaak positieve verhalen over voedsters die redelijk snel weer herstellen. Ik zou me niet te veel zorgen maken maar gewoon even zien hoe het loopt. Vraag je DA om advies voor dingen die je niet weet, haal dingen in huis die ze lekker vind etc. Het komt vast goed!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overwogen om Pluis mee te nemen naar de da, zodat ze allebei hetzelfde ruiken, maar het is maar een klein vervoersbakje. Ik geloof niet dat ik ze daar een plezier mee ga doen. ;) Ik zet Doedoe gewoon binnen en als ze een beetje vief is, laat ik Pluis wel even bij haar onder toezicht. Maar die gaat 's nachts dan weer gewoon de ren in.


 


Volgens mij hecht deze da zo dat de hechtingen niet gemakkelijk losgebeten kunnen worden. Het ziet er heel lelijk uit in het begin, maar het houdt vuil en tandjes aardig tegen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad even kijken hoe het met je voedster gaat. Warm houden zorgen dat er lekkers eventueel dwangvoeding in huis is.

Hier heb ik Kina al vrij snel in de ren met gaas er tussen gezet. Het gaas was omdat er toch gereden en gerend werd en ik dan bang was dat het niet goed was. Als ik erbij was deed ik ze wel samen laten.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar net weggebracht en ik zweet peentjes. ;) Ze geven niet standaard dwangvoeding mee maar raden me aan om wat babyvoeding te geven als ze vanavond niet vanzelf al wat neemt. Voor ze weg ging heb ik haar nog een beetje verwend, dus er zit wat in en natuurlijk heeft ze hooi.


 


Enfin, nu afwachten. Ik vind dit een heel avontuur hoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De operatie is goed verlopen. Ze ligt nu onder een warmtelamp en is nog niet helemaal bij. Hier thuis staat haar ziekenboeg klaar, een grote kooi met handdoeken en hooi op de bodem en over de kooi heen een dekbedovertrek, zodat ze zich in een holletje afgeschermd voelt. Tussen half 6 en 6 heb ik vervoer en haal ik haar op. Het leek mij enorm zielig om een nijn met een erg geopereerd buikje op de fiets naar huis te hobbelen, dus ik ben erg blij dat er iemand met een auto kan helpen!


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is thuis hoor en ze begint al een beetje te hoppen door de kooi. Er liggen lekkere hapjes om haar heen, wie weet wil ze daar vanavond al wat van nemen. Ze rook er net aan in elk geval, toen mijn dochter wat voor haar neus hield.


 


wat ik niet zo leuk vind is dat ze niet standaard pijnstilling meegeven. In de regel zou dit niet nodig zijn. Ik was daar wel mee akkoord toen ik het hoorde, maar ik vind het nu een naar idee dat ik haar voor vannacht niet nog wat geven kan. Ze heeft bij de da wel pijnstilling gekregen.


 


Hoe lang moet ze binnen blijven als alles goed gaat? Niet dat ik van plan ben haar morgen al los te laten natuurlijk, maar ik was deze vraag vergeten te stellen bij de da. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze weer naar buiten mag als ze weer goed eet, en als de wond niet ontstoken is en aan het genezen is. Een aantal dagen dus, Pien moest ik drie dagen dwangvoeren maar dat is per konijn verschillend.

Heb je al naar de hechtingen gekeken? Mijn dierenarts maakt altijd hechtingen die de wondranden naar binnen trekken en dat geneest heel snel. Die hoeven er ook niet uitgehaald te worden. Maar als ze anders gehecht zijn, zou ik wachten tot de hechtingen eruit zijn.

Wel suf dat ze geen pijnstilling meegeven want die heb je morgen wel nodig. Voor vandaag zal ze wel een prik hebben gehad maar die werken, voor zover ik weet dan, 12 uur lang ongeveer. Ik gaf Pien tweemaal per etmaal carprofen, dat hebben ze echt wel nodig. Als ze pijn hebben, gaan ze vaak ook niet eten natuurlijk. Het is online te bestellen, carprofen, maar je zou ook bij je eigen dierenarts erom kunnen vragen. Dan vinden zij het maar niet nodig, ze kunnen het je wel geven natuurlijk. Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O heb je trouwens nog om dwangvoerpoeder gevraagd? Je kunt ook, van SS tenminste wel, het gruis onder uit de zak gebruiken om dwangvoer mee te maken. Je kunt ook biks wellen in warm water en fijn prakken, eventueel met wortel/peren/bananenhapje.

Ik had wel een konijn die niet gedwangvoerd hoefde te worden, die ging gewoon zelf weer eten maar meestal is dwangvoeren nodig na een operatie. Ik hou dan om de 4-6 uur aan maar ik geef meestal niet de hoeveelheid die ze aanraden maar minder. Dat doe ik omdat ze anders geen honger krijgen omdat ze al vol zitten.

Idd lekkere hapjes in de ren leggen, helpt om de eetlust op te wekken. En warmte, een snuggle safe, kruik, of goed afgesloten fles met warm water, vinden ze fijn, of een extra deken oid.

Het kan best zwaar zijn om te dwangvoeren dus als je het druk hebt de komende dagen met andere dingen, kan het uitputtend worden. Zorg dus ook goed voor jezelf he. Maar wie weet gaat ze snel zelf weer eten, dan heb je mazzel, ik hoop het voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze raadden me aan wortelhapje te geven, ik heb geen dwangvoer meegekregen. Ik heb het voor cavia's die ziek waren wel zelf gemaakt door biks te malen in een koffiemolentje en dat met water te mengen, maar ik begin straks gewoon met wortelprutje en morgen zie ik wel verder. Ik kan morgen wel pijnstilling komen halen hoor, dus als ik morgenochtend ook maar even denk dat dat nodig is, zit ik op de fiets. Zo simpel is dat. :) Ik had alleen, maar dat bedacht ik pas nadat de praktijk al gesloten was, liever vanavond wat gegeven om de spiegel in het bloed op pijl te houden.


 


Er zijn geen hechtingen te zien en in principe hoef ik daarvoor ook niet terug te komen. Ik heb de wond nog niet bekeken, maar ik weet dat deze dierenarts meestal zo'n naar binnen gevouwen hechtmethode gebruikt. Dat zal nu ook wel zo zijn. Strakjes probeer ik nog even te kijken.


 


Ik zal een flesje warm water bij haar leggen. Ze schrikt zich alleen af en toe helemaal naar van mijn hand, want af en toe valt ze nog een beetje weg en dan kom ik ineens aanzetten. ;) Maar ze zit alweer op haar 4 pootjes in elk geval.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vanmorgen zit ze er levendig bij en ik heb niet de indruk dat ze pijn heeft. In lk geval niet zo dat ze er erg naar van is. Ze hopt rond in de kooi en ze graaft in de handdoeken die op de bodem liggen. Er komen wat keuteltjes uit, dus haar darmen zijn nog in actie, maar zelf eten heeft ze nog niet gedaan.


 


Gisteravond heb ik haar een paar spuitjes wortelprut gegeven en nu vanmorgen weer eentje. Het is een klein spuitje van 5 ml, dat ik niet helemaal volgezogen krijg. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik geven moet, maar ik durf niet te veel te geven omdat ik toch wel heel graag heb dat ze zelf weer gaat eten. Die ik het goed zo, of moet ik meer geven? Gisteravond heeft ze 3 spuitjes gekregen.


 


Die dwangvoeding vindt ze helemaal niet leuk, ze spartelt en verzet zich er hard tegen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen dingen aan te bieden die ze heel graag eet...


Een konijn dat pijn heeft, zal ook veel minder goed eten...


Misschien toch een optie om pijnstilling te geven?


 


Ik moest 2 x per dag pijnstilling geven van de dierenarts en dit hielp haar echt goed.


De pijnstilling werkte 12uur en je zag gewoon dat opt einde vna die 12uur de pijn weer aanwezig was.


Ze lag dan gewoon languit en bewoog weinig, van zodra de pijnstillig terug begon te werken was ze weer actief.


Flint is een vuilbakkie dat echt heeel goed kan eten dus dat was ook niet anders tijdens haar herstel.


De dierenarts heeft haar wel bij gehouden tot ze zelf at maar dat was een paar uur na de castratie al het geval.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Doedoe ligt niet zielig hoor, ze is actief en hupt door de kooi, zit rechtop, richt zich af en toe op haar achterpootjes, staat tegen de tralies op. Ze kijkt regelmatig nieuwsgierig rond waar ze is beland, dus ze is geinteresseerd in haar omgeving. Ik weet niet of pijnstilling haar gaat helpen te eten. Sja, normaal gesproken is het een vreetmonstertje. Ze heeft haar lievelingshapjes bij zich: biks en stukjes appel en een wilgentakje met blaadjes. Ook wat blaadjes lof, maar ze heeft er nog geen zin in...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft natuurlijk altijd afhankelijk van interpretaties... ik kan Doedoe niet vragen hoe ze zich voelt. Ze lijkt in elk geval behoorlijk kwiek en ze ligt nu ontspannen, net als haar vriendje buiten in de ren. Ik ben van plan die vanmiddag even bij haar te zetten en ze samen groenvoer te geven, misschien is dat wel inspirerend voor haar. ;) Meestal pakt ze de lekkerste hapjes van Pluis af in elk geval, als ze de kans krijgt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen laten over het algemeen weinig merken als ze pijn hebben. Ik weet dat het kan lijken alsof er weinig mis is maar een castratie is een zware operatie voor een voedster omdat de buik open moet. Probeer je maar voor te stellen dat je zelf geopereerd bent, dan wil je toch ook pijnstillers? Ik ken niet veel mensen die die afslaan een dag na een buikoperatie. Het is bijna onmogelijk dat het geen pijn doet natuurlijk.

Sommige konijnen gaan wel eten als ze nog pijn hebben trouwens maar de meeste niet. Dat ze dus nog niet zelfstandig eet, zegt mij dat ze nog pijn heeft. Ik denk dus dat ze nog pijnstilling nodig heeft.

Volgens mij is 15 ml wel okee trouwens per keer, alleen doe ik het met critical care. Je wilt niet teveel geven, dat snap ik, maar dwangvoeding kan de eetlust op gang brengen dus dat zou ik nog wel blijven doen zolang ze zelf niet eet. Het is vervelend maar wel heel noodzakelijk om te voorkomen dat de darmen stil vallen. Beterschap, hopelijk gaat ze snel weer eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .