Ga naar inhoud

Aafke heeft het benauwd


CynthiatB

Aanbevolen berichten

Zoals je misschien al hebt gelezen in mijn pleegnijntjes topic heb ik afgelopen dinsdagavond Aafke meegenomen voor in de pleeg. Aafke is op 21 juli gevonden en sindsdien is ze al aan het 'rochelen'? Of heeft ze het benauwd?. Aafke is behandeld met Duplo bij het asiel. En 21 augustus is er gestopt met de medicijnen. Omdat ze nog niet lekker klinkt heb ik haar dinsdagavond mee genomen omdat we hadden gehoopt dat wat rust haar goed zou doen. 


 


Dit is een filmpje van gisteren toen het even een momentje wat minder was: (sorry voor de geluiden erachter)


[media]http://youtu.be/3ArTGWEfNrI


 


 


En dit is een filmpje van vandaag hoe ze klinkt. Inmiddels is ze ook met een soort van hoesten begonnen lijkt het wel.


[media]http://youtu.be/Lu6vmVhbNaI


 


 


Ze lijkt er zelf vrij weinig last van te hebben. Al kan ze haar rust niet echt vinden, ze ligt hooguit 10 minuten waarna ze alweer opspringt. Ze is erg enthousiast en kent haar eigen grenzen niet. Ze rent en springt ondanks alles. Ze eet ontzettend goed en dat mag ook want ze is mag zeker wat aankomen.


 


Inmiddels ben ik begonnen met echinaforce druppels om haar weerstand te verhogen. Omdat mijn kennis vooral bij konijnen met darmproblemen liggen zou ik graag een beroep willen doen op jullie kennis en ervaring. 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar 1x snot en 1x een zware longontsteking mee gemaakt, maar ik vind het niet klinken naar een longontsteking, tenminste zo ver als ik mij kan herinneren hoe het bij mijn nijn toen klonk.

Ik zou eerder denken aan iets in het neusje, Tos heeft een beschadiging aan zn lip en neus door een gevecht met een ander rammetje voor hij hier kwam, door die beschadiging heeft hij heel snel stofjes of stukjes hooi in zn neusje zitten, die hij overigens altijd zelf uit niest hoor, maar als er iets vast zit klinkt zn geproest en geniest ook ongeveer zoals in het tweede filmpje. Vandaar dat ik eerder aan de neus denk. Ik zou inderdaad zoals belleke en christa al zeiden door de DA laten kijken en dan vooral na gaan of er niks in het neusje vast zit.

Klinkt wel echt heel zielig maar gelukkig laat ze zich daar niet door tegen houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet omdat ze uit de opvang komt en ze daar meestal wel geënt wordt. Misschien had ze toen nog geen symptomen. En kreeg ze door de enting een lichte vorm van myx. Vandaar mijn vraag. Ik ent ook geen zieke konijnen hoor.

Maar heeft ze alleen dat benauwd zijn?

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet omdat ze uit de opvang komt en ze daar meestal wel geënt wordt. Misschien had ze toen nog geen symptomen. En kreeg ze door de enting een lichte vorm van myx. Vandaar mijn vraag. Ik ent ook geen zieke konijnen hoor.

Maar heeft ze alleen dat benauwd zijn?

Knuffels Belleke

Direct bij binnenkomst was ze al benauwd en zijn ze haar gaan behandelen met Duplo. Daarom verwacht ik ook niet dat ze is geënt. Maar inderdaad bij een opvang weet je het nooit, daarom heb ik het nagevraagd.

 

Nee ze is niet alleen benauwd. Haar vulva is erg opgezwollen en rood. Ze had wat kleine plekjes op haar oren ook wel myxomen genoemd. In de oren was het ook erg onrustig constateerde de dierenarts, dat kunnen wij zo niet met het blote oog zien. Ook haar oogleden waren erg rood aan de binnenkant. Ze had ook koorts. Doordat haar slijmvliezen zo opgezwollen zijn door de myx is ze zo benauwd, vertelde de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat dacht ik al.

Hier kwamen ze soms ook aanzetten met een myx konijn mensen op de dierenambulance zijn niet zo kundig.

Schrok iedere keer weer en was daarna bang.

Konijnen werden dan naar dierenarts gebracht voor een spuitje.

Jammer maar ik hoop dat Aafke het toch redden zal je hoort het soms wel.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wellicht is dit konijn ooit geënt omdat de v dierenarts het heeft over een lichte vorm. Dan zijn er misschien wel overlevingskansen?

Overigens zijn er ook signalen dat met de nieuwe enting enten aan het begin van de besmetting met myx wel eens zou kunnen helpen. Vraag me niet hoe het werkt en het was allemaal nogal experimenteel in de zin van per ongeluk ontdekt, maar er waren signalen dat dit zo slecht nog niet eens was voor de overlevingskansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 




Ik vind het eigenlijk wel heftig om een konijn met myx te gaan behandleen. Zeker als ze benauwd is en daar dus duidelijk last van heeft. De kans op herstel is niet groot. Moet je dat wel willen? En moet je je eigen konijnen niet beschermen in dit geval? Ze zullen ingeënt zijn, maar toch...




 


Mijn dierenarts en ik denken daar anders over. Zoals je wellicht misschien ook in het filmpje ziet is Aafke verder echt nog heel levendig. Ze eet nog steeds ontzettend goed en ziet er verder goed uit. Naast haar benauwdheid komt ze ook echt niet ziek over. Ze loopt hier toch al ruim een maand mee. Dus ik wil zeker niet zeggen dat er geen overlevingskansen zijn. Deze lichte vorm van myx is best goed te behandelen aldus mijn dierenarts. 


 


Het konijntje van Laura heeft het ook overleefd.


 


Zo lang Aafke zelf nog gewoon eet, levendig en actief is denk ik nog niet eens na over inslapen.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn van Laura was natuurlijk het jaar ervoor nog geënt, maar ja wellicht is dit konijn dan ook wel ooit geënt, dat was ook mijn gedachte.

Konijnen met myx blijven sowieso wel eten hoor, dat is niet echt iets waaraan je af kan lezen of het goed gaat. Als die stoppen met eten is er al zoveel mis dat ze dood aan het gaan zijn.

Maar het levendig zijn is wel een goed teken, natuurlijk gaat een konijn met myx niet stil in een hoekje zitten kwijnen maar als het erger wordt zien, horen en ruiken ze niet veel meer dus dan kunnen ze ook niet zoveel meer en kan je ze zo oppakken.

Zo ver is het dus hier nog niet. En dat het na een maand ook nog niet zo ernstig is, dat vooral geeft hoop natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dit konijn zeker nog een kans geven, zeker als de dierenarts aangeeft dat het kan herstellen. Jij hebt het konijn in huis, jij ziet hoe ze is en alleen jij kunt (samen met de DA) beoordelen wanneer het genoeg is. Dat kunnen en mogen anderen niet voor je beslissen, zeker niet als ze het konijn niet in levende lijve hebben gezien.


 


Natuurlijk moet je niet doorgaan als een dier lijdt, maar wat ik van de filmpjes zie lijdt dit konijn zeker niet. Ze voelt zich misschien tijdelijk niet helemaal comfortabel, maar is dat een reden om een leven te beeindigen? Ik dreig zelf ook al anderhalve week een verstikkingsdood te sterven, maar ik ben toch blij dat mijn ouders niet besloten hebben mij een spuitje te geven, ondanks dat het knap irritant is;)


 


Een aantal maanden terug hebben wij op het werk ook een konijntje met dezelfde mate myx-symptomen gehad. We hebben dit diertje behandeld en ze is supergoed opgeknapt en heeft nu een fijn huisje. Ik denk dat Aafke die kans ook verdient. Wie weet is ze wel ingeënt en blijken haar kansen zomaar groter dan je nu van te voren in zou kunnen schatten. Waarom zou je zo vroeg in een behandelstadium al opgeven? Omdat anderen het ook niet gehaald hebben?


Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet van te lang doorslepen met dieren, maar ik vind wél dat ieder dier een eerlijke kans verdient en dat heeft Aafke nog niet gehad. Ik zou hier ook zeker voor de volle 100% voor gaan Cynthia, zeker als je dierenarts aangeeft dat volledig herstel haalbaar is. Veel succes met haar!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je weet inderdaad niet of deze dame was ingeent. Die van Laura was dat wel.

Ik sta er toch iets anders in denk ik.

Dat mag. Die keuze/afweging/mening kan bij een ieder verschillen. En dat moet je van elkaar respecteren.

Zolang Aafke hier nog opgewekt door de kamer heen huppelt helpen we haar om de myx te bestrijden. Mocht het zo gaan verslechteren dat ze zelf ook de strijd opgeeft dan laten we haar gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .