Ga naar inhoud

andere oorzaak voor plakpoep


jolanda1965

Aanbevolen berichten

Ik heb een teddy widder en een teddy dwerg

beide hebben snel last van plakpoep, ben nu even gestopt met groente, maar net zat de kleine alweer onder

ze hebben gisteren alleen biks en een stukje droog brood gehad en hooi uiteraard

e kleine eet ook zijn blindedarmkeutels niet op, nooit gedaan ook, misschien omdat hij zijn tandjes mist ? Vind het nogal vervelend en moeilijk worden de een lijkt het van groente te krijgen , de ander misschien van brood, weet even niet meer hoe ik verder moet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood kan je beter niet meer geven aangezien het niet erg gezond is voor konijnen.


Hooi is eigenlijk het aller belangrijkste voor een konijn.


Dit meot onbeperkt gegeven worden.


Biks word aangeraden om 25gram per KG lichaamsgewicht.


Dus weegt je konijntje 2kg dan 50gram.


Misschien stoppen met brood en groenten en dan heel stilletjes terug groenten opbouwen.


Een klein stukje witlof en dan de volgende dag iets meer en zo verder.


Om te zien van welke groente ze juist last krijgen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend. Ik zou inderdaad ook met het brood stoppen.

Het zou ook door de biks kunnen komen. Ik had een konijn die bij ook maar een klein beetje meer biks ook plakpoep kreeg. Gevoelige darmpjes denk ik. Bij hun normale hoeveelheid had hij nergens last van. Als hij er wel een keer last van had gaf ik die dag alleen hooi en water.

Hoeveel gram biks krijgen ze, en hoeveel wegen ze zelf? En welk merk geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de anderen. Brood zou ik helemaal niet meer geven en met groenten zoals Maddy aangeeft even van voor af aan beginnen. Klein beginnen en even 1 soort per keer om te checken of het van een bepaalde groenten komt. Sommige konijnen zijn gevoelig voor bepaalde groenten en die kun je dan beter weglaten. Maar ik zou pas met groenvoer weer beginnen als de plakpoep weg is. Even voornamelijk hooi geven en beperkt biks voeren. Het zou zoals aangegeven ook nog kunnen komen van de biks, welk merk geef je en hoeveel voer je? 


 


(Oh dat is dezelfde vraag als Lienappelsien, maar wel goed om even te weten, dan kunnen we evt mee denken).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten met zijn 2en in een hok, en de widder weegt 3 kilo en de dwerg 1 kilo, ze krijgen 100 gr biks per dag, en doe meestal een half gedroogd broodje in stukjes s avonds. Normaal nog een halve winterpeen en wat witlof en andijvie, ik ben hier nu even mee gestopt, kijken wie waar niet tegen kan.ik heb biks van kenner van de welkoop, ss krijg ik er niet in bij ze en is ook wat moeilijker voor de kleine omdat hij tandloos is. Ik vroeg me ook af ofner nog andere omstandigheden kunnen zijn waardoor ze plakpoep kunnen krijgen. Het lijkt bij de grote af en toe ook door stress te komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kleine een derde is van de grote, maar wel een halve bak biks weg werkt, krijgt hij toch te veel biks. Dat kan zeker de oorzaak zijn.


Ik heb een teddy-kruising gehad die bij te veel biks direct plakpoep kreeg. hetzelfde bij groenten. Volgens mij zijn ze toch gewoon niet helemaal gezond.


Ik zou terug gaan naar een goede brok met mate en veel hooi. Bij mij was overstappen op SS de uitkomst. Groenten gaf ik nooit toen Bram nog leefde. Een teddy vacht met plakpoep is niet grappig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een teddy kruising en die kan overal tegen.


Maar ik zou nu vooral helemaal stoppen met de groenten en verminderen met de biks.


Hooi hooi hooi en water geven.


Daarna terug zachtjes opbouwen en kijken welke groente juist het probleem is.


Dan kan hun voeding helemaal aanpassen.


 


Brood heb ik altijd gelezen dat niet goed is voor konijnen.


ZOu ik ook mee stoppen.


En die langharige springers met plakpoep, kan ik mij helemaal voorstellen dat het helemaal niet leuk is!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus tandloos en ss gaat goed ? In de opvang weigerde hij biks te ten en het voer van welkoop ging er gelijk goed in, dus dacht meer dat het kwam omdat hij het moeilijker weg kreeg, dat die kleine brokjes makkelijker waren, heb vroeger voor de grote wel ss gehad maar dat maakte niet uit voor de plakpoep, het was toch meer de andijvie, maar bij die kleine ken ik er geen peil op trekken waar de plakpoep vandaan komt. Ja teddys en plakpoep is 1 drama. Gelukkig zijn ze alletwee nogal rustig om de boel te verwijderen. Ik vind altijd maar dat konijnen groenvoer moeten hebben maar is dat ook echt nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij behalve tandloos ook kiesloos? Ik heb een franse hangoor een hele tijd opgevangen zonder tanden, enkel met kiezen en die at heel goed SS.

Het is wel erg goed voer en wellicht gaat het dan wel beter met de darmen.

Misschien eerst een proefverpakking proberen? Als de een het wel eet gaat de ander het misschien ook wel mee eten en misschien is het enkel even wennen maar pakken ze het toch vrij snel.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest, stoppen met alles behalve brok en hooi.


En niet meer terug gaan naar bijv. een halve winterpeen, maar alleen gezonde groentes straks als het goed gaat.


Science Selective kan tandloos inderdaad wel prima, maar er zijn nog legio andere opties van kwalitatief goede brok.


Nadeel van Kenner vind ik het hogere eiwitgehalte, wat ook plakpoep kan geven. Geef je de konijnenkorrel met geel label of konijnenkorrel classic met rozeachtig label? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een voedster die heel erg last had van plakpoep. De dierenarts zei dat ik haar een handje biks per dag moest gaan geven. Ik dacht ook dat het aan de groente lag. Maar het lag bij haar echt aan de biks. Ze krijgt nu elke dag een handje ss en Nel weegt 4 kilo. En onbeperkt hooi. Groentes beperk ik niet echt, al geef ik het ook niet allemaal ineens. Als ik drie soorten voor ze heb op een dag, geef ik een soort en wacht dan een aantal uur en geef dan nog een soort. Ze heeft nu echt nooit meer plakpoep en dat was echt een flink probleem.

Ik denk trouwens wel bij jou dat het zou kunnen helpen ze even te scheiden van elkaar om te zien wat bij wie voor plakpoep zorgt want het kunnen de groentes zijn maar ook de biks. Als ze nachtkeutels laten liggen, dan kan het zijn dat je teveel groente geeft maar sommige konijnen zijn ook wel slordig ermee. Muffin bv at ze heel vaak niet op. Als je konijn kiezen heeft, kan ie elke soort biks eten, mengen met het oude voer kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei het zo dat biks te snel door het darmkanaal gaan oid, groente en hooi doen ze veel langer over om te verteren. In biks zitten heel veel calorieen en sommige konijnen zijn echte biksfanaten en laten dan hun hooi liggen. Je zou dus ook de biks twee keer per dag kunnen geven, s ochtends de helft en s avonds de andere helft.

Brood kunnen konijnen volgens mij ook te snel verteren dus dat zou ik ook niet geven. Ze kunnen de voedingsstoffen ervan ook niet opnemen, geloof ik, dus het is meer een snack voor ze.

Misschien kun je de groente met even vermijden en de biks over de dag verdelen? Of een soort de hele week geven en kijken of dat de oorzaak is?

Ik weet er alles van hoe erg het is, een konijn met elke dag plakpoep. Nel moest regelmatig met de bips in bad en dat vond ze leuk, not! En ze is nog wel een hele goeie hooi eter. Dus ik hoop dat je de oorzaak vindt. Ik heb ook een Teddy maar die heeft goddank nooit plakpoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bobby is mijn Teddy kruising, ik had alleen in het begin niet door dat ie dat was. Dus zat zijn kont en borst vol klitten. Ik heb hem dus ook al moeten knippen en heb de rest van zijn vacht nu gekortwiekt. Anders had ie alleen een korte kont en borst. Ik moet wel zeggen, Bobby is het braafste konijn wat ik ooit heb gehad als het gaat om betutteling. Hij probeert een keer of drie weg te komen en daarna blijft ie braaf zitten. Dan hoef ik hem niet eens vast te houden. Dus ja, ik voel me een gezegend mens met Bobby, die is echt braaf. En hij heeft geen plakpoep (even afkloppen!)

Alleen weet ik niet of ie ook zo braaf zou zijn als er poep in die vacht hangt, dat gaat ook trekken aan de huid. Heb je niet de neiging die kont even heel kort te houden? Bij Nel hebben we toen de kont heel kort geschoren, niet erg damesachtig, haha, maar je zag er niks van als ze gewoon zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de roze classic. Ik ga eerst wel een 5ijdje op brok en hooi tot alles rustig is, moet ook nog op vakantie, vervelend voor degene die ze moet verzorgen. In hoeverre hebben konijnen echt groente nodig ?

Dan kan je in ieder geval beter de gele gewone nemen.

De roze is voor fokkers, zit ook robenidine (antibiotica) in tegen coccidiose en uit mijn hoofd is het eiwit gehalte hoger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .