Ga naar inhoud

(over)dosis metacam hond?


Bunsje

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje is met zijn kin op de rand van zijn toiletbak gevallen toen ie van een kartonnen doos sprong. Het was niet gebroken maar wel dik dus kreeg ik van de dierenarts Metacam Hond mee. Hij zei dat ik het spuitje moest vullen tot aan de 13, dus dat deed ik.


 


Nu ik het spuitje wat beter bekijk, blijkt die 13 te staan voor 13kg! Kan het wel dat een dwergkonijntje van 1,5kg even veel pijnstilling moet krijgen als een hond van 13kg? Bovendien heb ik die hoeveelheid eens overgegoten in een spuitje waarop wél milimeterstreepjes staan, en blijkt het om 1,3ml te gaan. Op internet lees ik overal doseringen die 10 tot 20x lager liggen!! (dingen als 0,065ml of 0,13ml). 


 


Mijn konijntje is wat suffer dan anders maar hij eet en drink nog wel. Toch maak ik me zorgen!  :s   Zou het kunnen dat de dierenarts het fout had en me 10x de normale dosis deed geven? 


 


Is een overdosis gevaarlijk?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijk mij wel een heel erg hoge dosis. De dosis die ik van mijn dierenarts altijd moet geven is 0,1 ml per kg lichaamsgewicht, en dit dan twee keer per dag. Voor jouw konijn zou dit dan 0,15 ml 2x per dag zijn.

Ik zou toch echt even met de DA bellen want de dosis die gegeven is lijkt mij toch echt een overdosis. In hoeverre dit gevaar kan voor je konijn weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet bij welke dierenarts je zit, maar toen ik van de week in Utrecht was heeft Evert-jan tegen mij gezegd dat ze de dosis metacam hond flink aan het opbouwen zijn. Ze mogen er dus meer van dan wat ze eerst altijd voorgeschreven kregen.

Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd even bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van metacam kat is de dosis hoger dan metacam hond.


Mijn dierenarts is Evert-Jan van dierenkliniek Wilhelminapark. Vóór de zomervakantie is een konijn van mij aan zijn bekje geopereerd. De dosis metacam hond die ik hem toen moest geven was ook 0,1 ml per kg lichaamsgewicht. Tijdens de vakantie is een ander konijn van me ook daar geweest ivm stille darm, en ook voor haar was de dosis 0,1 ml per kg lichaamsgewicht. Ik weet wel dat in uiterste gevallen er een dubbele dosis gegeven kan worden.Evert-Jan heeft mij eens verteld dat de 0,1 ml per kg lichaamsgewicht de veilige dosis is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo


 


Ik ben ondertussen opnieuw bij de dierenarts geweest. Dit maal voor een konijn met een blaasontsteking (al zie ik na 6 dagen metacam en baytril nog totaal geen verbetering en vrees ik dat er meer aan de hand is dan een blaasontsteking  *-)  ) .


 


De dierenarts zei dit maal om 2x per dag 0,4ml Metacam Hond te geven. Dus 0,8ml/dag. Ik heb nog eens nagemeten en dat komt overeen met het 10kg-streepje. Ik denk dus dat die "13kg/dag" geen overdosis was. Oef!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef momenteel een konijn met een lichaamsgewicht van bijna 5 kilo 2 x daags voor 7 kilo Metacam hond, dus totaal voor 14 kilo per dag. Ik mocht eventueel meer geven tot maximaal 2 x daags voor 10 kilo hond.

In eerste instantie kreeg ik voor dit konijn 1 x daags voor 13 kilo Metacam hond voorgeschreven. Dat was toen 3 keer de hondendosering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic.


Ik kom net terug van de dierenarts i.v.m. haken op de kiezen van Bikkel.


Ik kreeg te horen dat de richtlijn voor Metacam aan konijnen in november 2014  officieel is veranderd.


Het is nu 10 kilo Metacam hond voor 1 kilo konijn.


Bikkel weegt 2300 gram en krijgt voor 23 kilo Metacam hond.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .