Ga naar inhoud

Myxomatose


FabienneNina

Aanbevolen berichten

Beste bb'ers! Ik wil mijn konijnen niet inenten tegen myxomatose, nou ja liever niet.

Omdat: 1) Ze oppakken VRESELIJK vinden, vooral Nina nadat ze meerdere keren naar de DA moest (o.a. voor het eruit halen van een oog). 2) Het volgens mij meerdere keer moet, misschien zelfs per jaar. 3) Het weer geld kost, wat vooral voor Nina, die alleen aan DA kosten al €250,- heeft gekost. Heel hard maar voor €20,- heb je een nieuwe. Moet er niet aan denken ze kwijt te raken, daar niet van. Ze zijn een perfect koppel, nooit ruzie, altijd lief. Is er een alternatief? Ik woon niet in de buurt van wilde konijnen trouwens en de kans lijkt me niet groot. Misschien een klamboe over het hok? Ze elk jaar naar de oppas slepen is al echt een drama. Laat staan de DA. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ent niet alleen tegen myxomatose, maar ook tegen vhs. Een prikje per jaar.

Ik liet ze eerst ook nooit enten, ze krijgen het toch niet dacht ik. Totdat ze toch vhs kregen, in een week 6 van de 7 konijnen dood. Nu ent ik ze toch, zoiets wil je niet meemaken kan ik vertellen.

Ze hebben gewoon even pech dat ze niet opgetild willen worden. Je kunt ze anders evt in de bench lokken met voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wat is erger, even meenemen naar de DA of het risico lopen op een dodelijke ziekte en een vreselijke lijdensweg tegemoet gaan? Ik weet niet hoor, maar die keuze lijkt me toch simpel.


Heel lief hoor dat je ze niet tegen hun zin wilt oppakken maar soms moet dit voor de eigen best wil, ik neem aan dat je ze ook niet laat zitten als de nagels veel te lang worden of er iets medisch aan de hand is waardoor ze geholpen moeten worden?


 


Dat huisdieren geld kosten weet je als je er aan begint, hoe kom je er op om te zeggen: 'voor 20 euro heb ik een nieuwe', dat vind ik echt bizar.


Je hoeft niet in de buurt te wonen van wilde konijnen, vliegen/muggen brengen de ziekte over en die vliegen ook bij jou in de buurt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja ik dacht dat hier ook nooit wilde konijnen zaten, zitten hier heel veel. En wat ga je denk je hebben als ze ziek zijn. Dan hebben ze meer stress door medicatie toe te dienen dan een dierenartsbezoekje. Het is een klein uurtje stress en meestal heb je dan ook een check up mee.

Ok ja het is weer geld, ja maar dat kan je verwachten als je met dieren begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er alterntieven zoals een klamboe? Bb heeft een soort vaste iedeën en daarvan afwijken kan echt niet. Welkom op bunnybitches.nl denk ik dan. Nagels knippen hoef

ik niet want ze slijten vet goed omdat ze op steen lopen. Anjo, met alle respect, je reactie komt

over alsof je alleen je eigen iedeën wil opdringen en niet wil mee denken over een oplossing. Een konijn kost €20,- bij de boerenbond, gewoon een feit toch? Als het niet aan mij lag was Nina al 2x overleden dus het is niet dat het me niet boeit. Jammer dat mensen hier niet out of the box kunnen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dierenartsen houden een konijnen-ent dag, waarop het enten goedkoper is. Het enten is zo duur omdat ze een flesje ervoor moeten aanspreken, wat ze daarna weg kunnen gooien omdat het daarna niet lang meer houdbaar is. Dus je betaalt met die ene enting voor een dosis voor wel twintig konijnen oid. Daarom organiseren ze die ochtenden, dan komen er meerdere mensen met een konijn en hoef je alleen voor je eigen konijn een dosis te betalen.

Ik heb mijn konijnen nog nooit laten enten. Dat komt omdat ze lang ziek zijn geweest, door snot. Elk voorjaar als er geent moet worden, waren ze niet erg fit en aan het snotteren. Dit jaar waren het andere aandoeningen die het niet mogelijk maakte (tumor, abces, verstopping en 2x myasis). Een konijn moet namelijk wel fit en gezond zijn voor een enting. Mijn dierenarts weigert zelfs te enten bij een ziek dier. Ik hoop dus dat het volgend jaar wel wil lukken met de entingen. Als ze wel worden besmet, hebben ze geent een veel betere overlevingskans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon geestig dat mensen niet snappen zo geschokt zijn door zo'n uitspraak. Ik heb al honderden euro's uitgeven aan DA kosten, ik zou heus wel alles doen om ze op een humane manier in leven te houden. Je kunt niet in je eentje de wereld dragen mensen, als je bij alle mensen die hun konijnen niet verzorgen alsof het hun kinderen zijn (Ik doe er alles voor om goed voor ze te zorgen, mij is alleen verteld dat enten onnodig is.), er van wakker ligt.. Tja. Dan heb je een moeilijk leven. Relax mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly, je hoeft heus niet te wachten met enten tot het voorjaar is hoor, aangezien de enting een heel jaar lang werkt, kun je ten aller tijde enten.


 


Oh en FabienneNina..... vindt Anjo's antwoord nog héél netjes hoor, dus als je iemand een bitch wilt noemen, neem je mij maar.


Wat voor reacties had je dan verwacht op een KONIJNENforum?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klamboe kan, natuurlijk. Alleen is het schier onmogelijk alle stekende dieren buiten de ren/hok te houden. Je moet namelijk toch af en toe het deurtje open doen en vliegen/muggen zijn daar slimmer in dan je denkt. Ze ruiken een dier met warm bloed en willen daarbij komen. Dus je wint het nooit voor de volle 100%. Met een enting trouwens ook niet hoor, een geent konijn kan evengoed sterven aan VHS of myx. Een enting is nooit volledig dekkend, schijnt, omdat er toch vaak meerdere soorten van het virus zijn die dan langs de enting kunnen gaan omdat ze net ff anders zijn.

Dus met een enting krijg je een stukje veiligheid, met een klamboe ook, en zo kom je een heel end. Maar toch zal het beiden niet voor 100% dekkend zijn. Ik denk, als je ent, zit je voor 95% veilig, met een klamboe erbij 97%, maar met alleen een klamboe 50% en zonder klamboe en enting natuurlijk 0%. Het is net wat je wilt voor je konijnen, ik kies dan het liefst voor 95% want klamboe' s gaan altijd stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga maar even wijselijk niet in over de aanschaf van een nieuw konijn, dat was een beetje een ongelukkige opmerking hier. ;)


 


Een klamboe (ik vind die dingen snel kapot gaan, dus houd dat in de gaten) is misschien te doen voor myx, maar niet voor vhs. Dat kun je zelfs aan je schoenen of kleding meenemen. De inenting is overigens nog maar 1x per jaar, dus dat valt mee. Je konijn krijgt eerst een check-up en als hij/zij gezond is, dan mag hij de intenting hebben. Heb je er 2, dan hoef je maar voor 1 het consult te betalen en voor 2 de inenting. Dat scheelt dus wel in kosten. :)


 


Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de konijnen ingeent gaan worden, dus daar ga ik niet over oordelen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er zijn geen alternatieven. Wil je, je konijnen beschermen dan moet je ze inenten, wil je het risico lopen dan is dat je goed recht. Bedenk wel dat als ze het krijgen je onmogelijk meer de andere kant op kan.


 


Van de week kreeg ik een telefoontje van iemand die zich zo schuldig voelden, zich alles bij elkaar heeft verweten, omdat ze haar konijnen nog niet had ingeënt. Haar ram heeft nu myxomatose, de voedster niet, want die komt hier weg en is ingeënt. Er is geen weg terug meer dan geen had ik maar. 


 


Dus je moet voor jezelf bedenken of je doet het wel of je doet het niet, maar dan niet achteraf denken had ik maar wel. 


 


Mbt de uitspraak voor 20 euro heb ik een nieuwe. Ja, ik kan me voorstellen dat de nekharen overeind staan bij anderen, dat doet het bij mij ook. Gratis heb je zelfs een nieuwe als je wil, maar het gaat om een band. Je zegt toch ook niet als je kind komt te overlijden, ach je maakt toch zo een nieuwe? En voor veel mensen zijn dieren net als hun kinderen. Je raakt daar dus een hele gevoelige snaar. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Over bitch gesproken... Zei de opperbitch zelf. *sorry modjes!*

Wat verwacht je als je zo'n opmerking maakt? En je hoeft nu echt niet stoer te gaan lopen doen dat je een tweede iphoney kan kopen want dat intresseert niemand wat. En over attitude jongedame, niemand heeft ooit gedacht dat jij ouder dan 14 bent want daar gedraag je je niet na met dat mondwerk van jou.

On topic der is al genoeg gezegd, een klamboe of iets dergelijks gaat niet werken het enige hoe je je konijnen kan beschermen is door ze in te laten enten, wat je overigens makkelijk kan betalen van die 2e iphone van je...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad iedereen aan om te enten en doe dit zelf ook.

Als je konijn ziek wordt en je had het kunnen voorkomen met een enting baal je behoorlijk denk ik.

Het hoeft ook maar 1 x per jaar en ik heb zelfs weleens gelezen over een mobiele da die komt na je toe, maar heb ik geen ervaring mee.

Ik denk dat ik volgend jaar ook eens na een entdag ga, had het me eerder voorgenomen maar vergat het steeds en was het voorbij......

En je hebt ook voor minder dan 20euro een konijn hoor..........maar dat terzijde......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je doorhebt dat mensen ontzettend gepikeerd zijn over die knullige opmerking. Goed je hebt best veel geld uitgegeven aan een dierenarts, maar de opmerking 20 euro voor een nieuw konijn schoot heel veel in het verkeerde keelgat (bij mij ook trouwens). Zoals Aniek zegt, gaat het om de band die je met je dier hebt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .