Ga naar inhoud

Willow's oogje


Ainariel

Aanbevolen berichten

Ik vind een nieuw topic aanmaken toch iets handiger.


 


Willow heeft dus op de een of andere vage manier zijn oogje bezeerd en ik zag dat hij hem dicht had zitten. Ik heb hem toen gevangen (aan de kant van zijn dichte oog gelopen zodat hij me niet zag) en heb zijn oog uitgewassen met kamillethee om de boel te verzachten. Toen zag ik dat hij een wit puntje op het oog had zitten wat er niet af wilde en ik dacht: daar ga ik me niet mee bemoeien, daar moet de dierenarts naar kijken.


 


Vanmorgen dus bij de dierenarts geweest. Zijn oog was toen dankzij de kamillethee alweer open. Zij constateerde dat zijn hoornvlies was beschadigd en dus heb ik zalf meegekregen en moet hem 4x daags druppelen.


 


Omdat zij adviseerde om hem apart te zetten en rust te geven, hebben de dierenarts en ik bedacht dat hij gewoon in de ren mag met een panelenren eromheen. Zo heeft hij toch contact met de rest en heb ik meer kans dat hij na de behandeling zonder gedoe weer bij de rest kan. Ook is hij nu iets makkelijker te vangen voor mij, dat scheelt ook alweer een stukje stress.


 


Hij zit dus nu bij het ene nachthok met daar panelen. Maar ik merk wel dat hij het best eenzaam vindt zo. Pluis en Chuckles beuren hem heel erg op. Pluis probeert zelfs bij hem te komen, het is toch zo'n lief en verlegen klein  dingetje. (L) Willow zit echt te sippen nu. Hij wilde net zijn brokjes ook niet, ik hoop dat ze morgen op zijn. Anders moet hij toch maar in de groep en moet ik hem maar naar het andere nachthok jagen en vanaf daar behandelen.


 


O ja: hij gaf me tijdens het oog uitwassen likjes. Ik ga er echt niet vanuit dat hij me likjes gaf omdat hij me heel erg lief vond. Doen ze dat ook wel eens uit angst?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah sneu zeg, beterschap voor Willow. Misschien was ie juist blij met de druppels, het zou kunnen dat ze verzachtend werken. Het kan ook een beetje slijmen zijn, dat doen sommige dieren terwijl je iets vervelends bij ze moet doen. Zo van, als ik nou heel lief doe, dan hoeft het vast niet, haha.

Volgens mij genezen ogen vrij snel trouwens. Laatst schrok ik me wild, onze jongste kat had een dicht, dik oog. Toen ik wat beter ging kijken, hingen er een paar cactusnaaldjes uit haar oog! We hebben zelf geen cactus, maar goed. Waar ze precies vastzaten weet ik niet maar ik heb ze (misschien wat minder slim) er meteen uitgetrokken. En het oog gespoeld met steriel water. Ze rende daarna meteen weg om zich te verstoppen en ik vond haar de volgende ochtend pas weer. Was haar hele oog weer normaal, niks meer van te zien. Ik was al op zoek naar een vervoersmandje voor de dierenarts maar het was al genezen. Maar goed, konijnen zijn iets gevoeliger natuurlijk dus je moet vast nog even druppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ogen en in de mond genezen over het algemeen idd snel (bij mensen in ieder geval). Het oogje van Willow was al aan het genezen, maar ze wilde het extra ondersteunen met zalf, want er zat een diepe beschadiging in het hoornvlies.


 


In principe behandel ik ontstoken ogen altijd zelf. Bij mij of mijn man, de kat, de hond en ik dacht: een dicht oog bij een konijn (was niet ontstoken alleen dicht met van dat spul wat wij slaap in de ogen noemen) is ook wel los te weken met kamillethee. Maar ja, toen zag ik dat puntje en dat vond ik te ver gaan qua zelf dokteren. ;)


 


Au cactusnaaldjes, dat doet zeer! :(


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snapte ik ook niet helemaal, maar ze was bang dat het door ruzie kwam. Mijn groep vind ik heel stabiel, dus een strootje of hooitje in het oog lijkt me meer plausibel. Maar het ging ook om de rust en het feit dat ik achter m aan moet vangen (ik drijf m een nachthok in, anders kan ik m echt niet te pakken krijgen). Kijk-konijnen zijn hartstikke leuk tot ze wat hebben. ;) Ik kijk het wel even aan en als hij me te eenzaam gaat worden, gaat dat hek gewoon weg. Als je ook ziet hoe ze hem proberen op te beuren met z'n allen, dan heb ik toch wel een sociale groep konijnen. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief is dat he, hoe ze elkaar kunnen steunen als ze ziek zijn. Ginger kroop ook zowat in Pien na haar operaties. En Pien liet haar niet alleen, op welk moment je ook in de ren keek, ze zaten altijd naast elkaar. Ginger heeft nu een tumor die gestaag groeit en ik moet haar op een dag in laten slapen. Maar ik ben zo blij dat Pien haar zo goed steunt want ook nu zitten ze bijna altijd vlak naast elkaar, elkaar te wassen en knuffelen. Ik denk dat Pien wel snapt dat Ginger ziek is, zo lief als ze tegen haar is. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon vanzelf doodgaat want ik wil haar niet van Pien scheiden in haar laatste momenten. Ik denk dat ik maar een dierenarts aan huis ga vragen het te doen, dan maar niet bij mijn eigen dierenarts. En dan maar hopen dat Pien daarna niet wegkwijnt van verdriet, ze kunnen echt veel van elkaar houden, konijnen

Ik vraag me ook af of ze wel gevochten hebben. Wie weet heeft ie zijn eigen nagel in zijn oog gestoken. Dat soort dingen gebeuren mij ook wel eens, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snapte ik ook niet helemaal, maar ze was bang dat het door ruzie kwam. Mijn groep vind ik heel stabiel, dus een strootje of hooitje in het oog lijkt me meer plausibel. Maar het ging ook om de rust en het feit dat ik achter m aan moet vangen (ik drijf m een nachthok in, anders kan ik m echt niet te pakken krijgen). Kijk-konijnen zijn hartstikke leuk tot ze wat hebben. ;) Ik kijk het wel even aan en als hij me te eenzaam gaat worden, gaat dat hek gewoon weg. Als je ook ziet hoe ze hem proberen op te beuren met z'n allen, dan heb ik toch wel een sociale groep konijnen. :)

Tja, ook als het door een ruzie komt is de kans klein dat ze er nog een keer in prikken o.i.d. En een spriet hooi erin kan ook als hij alleen zit.

Het opjagen is natuurlijk wel lastig, dus dat snap ik wat beter.

Evi, 1 van mijn halfwilde dames, had ook een beschadiging op haar oog. Na 5 dagen zalven waren we er beiden helemaal klaar mee en heb ik het zo gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het zelf al opgelost onderling. Ik kwam daar zonet en zaten ze heel dicht tegen elkaar aan in het grote nachthok. De panelenrennen waren dusdanig verschoven en tegenaan gesprongen, dat 1 stukje omhoog stond op een flatstone. Hij kreeg dus hulp van buitenaf om te ontsnappen. ;)


 


Ik heb de panelen eruit gehaald, het is gewoon duidelijk dat ze elkaar heel erg missen dus ga ik ze niet meer scheiden. Ik vind de kans dat zoiets nog eens gebeurt, net als jij erg klein. Bovendien zijn ze erg stabiel vind ik zelf. Alleen als Maggy hormonaal is, jaagt ze achter Pluis aan en claimt ze de beide mannen en dat was een aantal weken terug.


 


Het vangen was vanmorgen dus niet zo leuk, ik heb de hele ren iets van 10x gezien, want Chuckles en Pluis bemoeiden zich ermee, die ging iedere keer voor me langs springen en racen en daar ging Willow weer. Rotkonijnen, ik weet niet of het stom toeval was elke keer.... ;) Misschien toch maar de panelen zo neer zetten dat ik m dicht kan klappen als hij erin komt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Willow's oog begint al mooi te genezen. Zelfs dat witte plekje is bijna weg. Alleen zit er wel een waas over het oog, maar ik ga er even van uit dat het door de zalf komt. Hij ziet er nl wel mee (hij volgt mijn vinger is mij opgevallen. Weet wel dat ze van dichtbij niet zo goed zien, maar contouren moeten ze wel kunnen onderscheiden toch?). Morgenmiddag bij de dierenarts krijg ik wel meer te horen, maar ik denk zelf wel dat het helemaal goed komt. :)


 


Het vangen blijft lastig, maar ik hem m dankzij de panelen wel gemakkelijker te pakken. Eenmaal gevangen is hij zo mak als een lammetje gelukkig. Voorbeeldige patient dus. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Willow's oogje is aan de beterende hand, maar we moeten wel doorgaan met zalf. De witte plek is al een heel stuk minder, maar ze heeft een fluorescerende vloeistof in het oog gedaan en toen zagen we ook deeltjes opkleuren wat je niet met blote oog zag. Dinsdag eind van de middag weer terug met Willow. Ik moet dan ook met Dazzle voor de herhalingsprikken dus dat kan mooi in 1x door. :) Ik was wel blij dat ze me even waarschuwde dat die vloeistof ook bij de neus eruit kan gaan, dus dat ik niet moest schrikken als hij een groenige neus had. Ik grapte al dat ik dan zekers had gebeld dat hij acuut snot had. ;)


 


De dierenarts moest lachen om de uitbraak en zei: "Tja, het zijn draken hoor!" Yep daarom zijn we er allemaal zo dol op. :P


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update met info van vorige week, want was het door alle drukte hier glad vergeten. ;)


 


Willow's oog heeft nog steeds een beschadiging en ik moet nu doorzalven tot ik geen verbetering meer zie of denk dat het weg is. De kans dat er toch nog wat rest achterblijft is wel aanwezig helaas. Hij heeft echt een behoorlijke beschadiging gehad. Als ik wil stoppen moet ik weer terug naar de dierenarts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .