Ga naar inhoud

Ik maak me zorgen


MandyChi

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje heeft Chi (exram van een jaar oud) een vriendinnetje(Nina) thuis.. in het begin ging dit goed, later gingen ze vechten en heb ik ze uit elkaar gehaald. Ik heb ze uit elkaar gelaten omdat wij binnekort gaan verhuizen en Nina dan een buiten verblijf krijgt. Ze kunnen elkaar zien en horen maar verder niks. Ik heb nu het idee dat Chi niet meer zo op zijn gemak is als vroeger. Hii verhaart al langere tijd en hoewel hij er niet mager uit ziet.. voel ik goed zijn botjes als ik hem aai. Hij heeft nooit veel gegeten maar omdat ik nu vergelijk heb.. maak ik me toch zorgen. Chi is een dwergkonijn en Nina komt van een boerderij.. word uiteindelijk ook erg groot. Ik wil niet gelijk naar de DA. Ik heb de hoop dat als wij verhuist zijn.. chi weer rust in zijn kontje krijgt en dat het weer goed komt met hem. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het fijn om mn zorgen te delen met mensen die ook konijnen hebben thuis.. ik denk zelf namelijk dat het een stukje stress is wat hij ervaart. Straks ga ik naar de da als overbezorgde moeder en krijg ik natuurlijk gelijk een rekening gepresenteerd. Uiteindelijk zal ik wel gaan.. maar omdat hij niet ziek oogt wil ik het nog even aankijken.. daarom vraag ik om jullie mening. :) maar bedank voor je reactie in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat 2 konijnen scheiden ook al hebben ze ruzie toch eenzaamheid oplevert, waardoor ze onrustig of juist lusteloos kunnen worden, slecht eten, gefrustreerd raken. Het zijn nu eenmaal geen dieren die je alleen kunt houden.

Krijgt Chi een vriendin en Nina een vriend als jullie verhuisd zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet je konijn door de dag heen? Anders weeg hem even zodat je in de gaten kunt houden of hij afvalt. Met die haren zie je niet altijd goed of je konijn afvalt en kan het zijn dat hij/zij zonder dat je het merkt wel afvalt.

Zelf denk ik als je iets niet vertrouwt je beter een keer te veel kunt gaan dan te weinig in het belang van je dier maar dat is jouw beslissing.

Ik vroeg me ook af hoe je hebt gekoppeld en hoeveel ruimte ze samen hebben? Dit is van invloed op het slagen van een koppeling en het hebben van een stabiel koppel. Natuurlijk moeten de karakters ook overeenkomen. Zijn ze op neutraal terrein gekoppeld en is er een gezamelijk verblijf wat groot genoeg is?

Wellicht zijn er nog dingen aan te passen zodat ze wel een koppel kunnen vormen.

Het kan inderdaad ook eenzaamheid zijn, konijnen horen toch samen met een soortgenoot dus als ze echt niet samen gaan zou ik je aanraden voor beide een maatje te zoeken zodat ze weer happy zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uiteindelijk wil ik ze weer allebei koppelen. Nina buiten.. chi binnen. Maar dat wil ik pas in het nieuwe huis doen. We gaan over 3 weken verhuizen. Woon nu in een appartement dus heb er ook de ruimte niet voor. Ik denk zelf ook dat dat het is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hadden de hele woonkamer tot hun beschikking en allebei een eigen hokje om te eten drinken en slapen. Sochtends zetten ik de hokjes open en konde ze weer hele dag vrij lopen. Nu zit nina alleen nog maar in dr hok en soms laat ik haar in de slaapkamer vrij lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: zie nu dat je nog een bericht hebt geplaatst. Reactie was op eerste bericht:

Omdat we nu niet weten wat er mis is gegaan tussen hen reageer ik alleen even op wat je nu als laatste zegt, ervan uitgaande dat ze echt niet samen kunnen al weten we nu niet goed waar dat aan ligt en te bedenken of er wellicht nog oplossingen zijn.

Het lijkt me heel verstandig om op het moment dat je gaat verhuizen de konijnen even ergens anders te laten dan op hun nieuwe plekken. En dan ze beide mee nemen naar de opvang, een eigen partner uit te laten zoeken, en dan pas thuis de nieuwe koppels in hun nieuwe verblijven te zetten. Zo is het neutraal terrein voor allemaal. Dat is een ideale situatie om te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hadden de hele woonkamer tot hun beschikking en allebei een eigen hokje om te eten drinken en slapen. Sochtends zetten ik de hokjes open en konde ze weer hele dag vrij lopen. Nu zit nina alleen nog maar in dr hok en soms laat ik haar in de slaapkamer vrij lopen.

Ehm, sorry maar dat is niet zo handig hoe je dat gedaan hebt. Dat is niet gek dat dat niet goed ging. Ik denk dat je je eerst even in moet gaan lezen over koppelen, en dat Nina en Chi misschien gewoon samen kunnen wonen als je ze niet snachts opsluit in een eigen hok en ze op de juiste manier koppelt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je gaat verhuizen is een ideaal moment om ze opnieuw te koppelen. Dan is het gehele huis nog neutraal voor ze.

Het werkt bij konijnen niet ze dagelijks te scheiden, een koppel hoort een koppel te blijven en gewoon samen te leven, dag en nacht. Het scheiden zorgt voor onrust, dus dat zou zomaar een reden kunnen zijn waarom het niet ging.

Ik denk dat je ze nog een kans kunt geven. Nu even helemaal scheiden en zo laten en in je nieuwe huis zodra zij daar komen zorgen dat je een neutrale ruimte hebt om ze te koppelen. Zorg daarna dat het verblijf wat je voor ze samen hebt ruim genoeg is om een koppel 24/7 in te laten wonen, samen!

Hier wordt over het algemeen 2 vierkante meter als minimaal aangeraden, hoe meer hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zoals ze hierboven reeds gezegd hebben zou ik Nina en Chi opnieuw koppelen op neutraal terrein.


Als je verhuist naar de nieuwe woning zou ik de konijnen zeker opnieuw koppelen in het nieuwe huis.


Zo is geen 1 van de 2 baas op dat terrein.


 


Ik zou koppelen in de permanente nieuwe ruimte van de konijnen.


Als ze jagen, rijden, af en toe bijten dan gaat het goed en dit hoort gewoon allemaal bij een koppeling.


Als ze vechten (in 1 bolletje konijn) dan gaat het niet goed en dien je ze uit elkaar te halen.


Doe dit op een veilige manier voor jezelf, aangezien je erg verwond kan worden.


Zie je dat ze rijden, jagen dan zou ik ze niet zomaar uit elkaar gaan halen.


Begin vroeg op de dag en laat ze de hele dag samen.


Blijf een half uurtje tot een uurtje bij de konijnen en laat ze dan maar doen.


Ga om de zoveel tijd kijken hoe het gaat.


Zo kunnen de konijnen op eigen tempo uitmaken wie de baas is en of ze elkaar kunnen verdragen.


Soms gaat het van de eerste moment fantastisch maar soms duurt het ook iets langer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .