Ga naar inhoud

Ginger's tumor


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

...is weer terug. Ze had een enorme tumor in haar wam, ontdekten we dit voorjaar. Daar is ze in totaal drie keer aan geopereerd. Ik had niet gedacht dat ik ooit zoiets zou doen, ware het niet dat Ginger heel goed uit de operaties kwam. Ik hoefde niet eens te dwangvoeren en een paar uur na thuiskomst rende ze alweer door de ren. Waarom we dat hebben gedaan, Ginger hebben we sinds dit voorjaar aan haar zus en nestgenoot Pien gekoppeld. En dat ging zo goed dat we het ze zo gunden om toch nog een zomer samen te kunnen zijn. Ze hebben allebei lang alleen geleefd en zijn nu hartstikke dol op elkaar, wassen elkaar en liggen echt verstrengeld in elkaar te slapen. En nu dit, vorige week hebben we haar nog gecontroleerd, toen was er nog niks en nu heeft ze twee enorme ballen hangen. Dus dat is heel slecht nieuws, ik ga haar in laten slapen. Bah, zo jammer, ik wist wel dat het alleen uitstel was, maar zo kort, heel oneerlijk. Pien zal wel flink verdrietig zijn als ze dood is, ik ook trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Ik baal als een stekker. Ik wist dat het terug zou komen maar had zo gehoopt dat het nog een paar maanden zou duren. Ook omdat de laatste operatie een week of 6 geleden is gedaan en ze sindsdien geen bulten had. En ze eet, plast en poept prima en heeft energie, de tumor is ook goedaardig en waarschijnlijk niet uitgezaaid, maar zo groot dat het haar het leven onmogelijk gaat maken. Ik had haar graag laten castreren omdat zo'n tumor harder groeit onder invloed van hormonen maar dat gaat nu niet meer door. Ze moest nog herstelllen en bovendien hebben we nog een rekening openstaan bij de dierenarts. Maar ja, het is niet anders. Ze is mijn zachtaardigste konijn en ook zo mooi, zucht. En nog hartstikke levendig natuurlijk. Dat vind ik moeilijk, een dier laten inslapen wat verder nog helemaal goed funktioneert, omdat je weet dat dat snel gaat veranderen. Ik vind het makkelijker als een dier ernstig ziek is en apathisch, maar ja, echt makkelijk wordt het toch nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik besef me nu pas dat het zaterdag is. Maandag maar naar de dierenarts. Er is nog een heel klein kansje dat hij haar nog wel operabel vindt, en dan moet ik even heel hard nadenken of ik dat nog wel wil. Hij was wel redelijk optimistisch steeds, omdat het niet uitgezaaid is. Maar ja, op een gegeven moment is er geen vel meer over natuurlijk. Het is een soort vettumor, het voelt alsof ze kussentjes onder haar oksels heeft. Sinds de laatste operatie is het haar niet terug gegroeid hier en daar. Ik dacht eerst dat ze schijnzwanger was geweest maar ik vond nergens een nest. Dat is ook al een slecht teken, volgens mij. Bah, als je konijnen houdt, ben je toch vaak bezig met de dood. Ik zeg wel eens als er een konijn iets overleefd heeft, zo, 1-0 voor mij tegen Magere Hein. Maar deze keer wint ie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, dat is wel zo, ze kan nu nog steeds rennen namelijk. Ik ga wel naar de dierenarts, wie weet kan wat medicatie ervoor zorgen dat ze nog een paar weken mee kan. Er is hier een mobiele dierenarts die op alle uren kan langskomen dus mocht ze dan ineens ziek worden, kan ik die laten komen. Maar goed, eerst maar zien wat mijn dierenarts zegt. O ik bedenk me nu ook dat hij wel eens op vakantie kan zijn. Maar je hebt wel gelijk, ik hoef haar niet vandaag in te laten slapen want van lijden is nog geen sprake. En echt veel ongemak ook nog niet. Ik laat het weten hoe of wat iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel. Er kan ook wel iets aan gedaan worden maar ze is al drie keer geopereerd aan deze tumor die steeds terugkomt. Het is hetzelfde soort tumor als je wel eens op tv ziet, bij mensen, van die enorme tumoren van tientallen kilo's. Die mensen zijn vaak niet meer mobiel door die tumor. En ja, bij mensen gebeurt het ook dat ze terugkomen als ze worden verwijderd. Maar een mens kan met zoiets leven, een konijn doe je dat niet aan. De tumor is goedaardig maar groeit zo hard dat ze waarschijnlijk nog een paar weken heeft en dan kan ze niet meer hoppen. Nou, een konijn wat niet mobiel is, tja, dat is geen leven he. Ginger is zo gezond verder, ik zou er wat voor geven als dat ding er gewoon af wilde vallen. Nog een operatie kan ze ook best aan maar ja, dat ding komt toch wel weer terug. Ik ga haar maar een paar weken flink verwennen en duimen op een wonder. Chemo voor konijntjes bestaat helaas niet en dan nog, dat zou ik ook niet willen. Accepteren en loslaten dus, pff, moeilijk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan ik mij voorstellen dat het extreem moeilijk is.


Jammer dat ze het niet kunnen afbinden zoals ze bij vetbolletjes (bij mensen) doen.


Jammer dat de tumor altijd terug komt zeker omdat ze nog uber gezond is...


Echt heel moeilijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet aan inslapen denken hoor, zeker nu nog niet.


Ik heb het hier twee keer aan de hand gehad, zelfde soort tumor, zelfde plaats.


Snoet heeft er nog bijna 6 maanden heel goed mee doorgelopen en Puk ongeveer 5 maanden.


Bij allebei werd het op een gegeven moment zo groot dat het echt niet meer ging, de bult schuurde kapot langs de trap en eten werd bemoeilijkt, maar je weet nu niet hoe snel dat het groeit en hoe lang dit nog duurt.


Zolang ze nog lekker rondhuppelt en doet, lekker verwennen, je merkt écht zelf wel wanneer het genoeg is geweest en de tijd daar is.


 


Ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten. Sterkte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, dankjewel voor je reactie, dat geeft wat hoop! Nu kan ze er nog gewoon alles mee namelijk, het staat me zo tegen om een dier in te slapen wat verder gezond is. Zal ik haar op pijnstilling zetten trouwens, geen idee of het pijn doet. Ze eet wel als een bouwvakker dus ik neem aan dat het wel meevalt. Ik ga het goed in de gaten houden. Mijn vriend zei ook al dat we nog best even kunnen wachten. Ik wil haar niet langer laten leven dan prettig is voor haar natuurlijk. Nou je hebt wel mijn avond opgefleurd, dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, ik móést gewoon reageren!


 


Ik had bij allebei pijnstilling in huis, maar zelfs tot op het laatst niet gegeven.


Je kent je eigen dieren zo goed, dat je weet of ze pijn heeft of niet.


Zowel Snoet als Puk leken ook totaal geen hinder van het "ding" te hebben en deden gewoon alles  wat ze voorheen ook hadden.


 


Niet teveel piekeren, zolang mogelijk genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat goed met Ginger, de tumor lijkt niet zo hard te groeien als ik dacht. Ze heeft wel een soort zwemband onder haar voorlijf maar het gaat niet stuk en ze kan er alles nog mee. Ik heb de toiletten wel vervangen door hele lage bakken waar ze wat makkelijker op hopt maar ze kan nog 20 cm springen. Ik wil alleen niet dat ze door het springen de tumor beschadigt.

Maar verder gaat het prima, geen kortademigheid en gister zat ze zelfs achter haar zus aan. Ik geef ze sinds kort zonnebloemblad te eten omdat ik 10 hele grote zonnebloemen in mijn tuin heb staan. En geinspireerd door de denkwijzen die je tegenwoordig hebt, the secret en al die onzin, haha, denk ik elke keer dat ik een zonnebloemblad geef, dat die haar tumor zullen doen slinken. Je weet maar nooit wat het doet, hahaha. Ginger vindt het heerlijk dus die zal het een worst zijn.

Ze eet prima, veel hooi ook. Als het zo doorgaat, kan ze nog een paar maanden mee. Hoera! Ik ben gister 40 geworden dus dat is een leuk kado.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! We denken nu wel in maanden maar ik heb het idee dat ze nog wel drie, vier maanden heeft. Ik heb ook wat meer zachts op de grond neergelegd en gecontroleerd of ze zich nergens aan open kan halen. Ik bedenk nu dat ik ook de nagels wel even kort kan knippen. Wel mooi om te zien hoe snel een dier zich aanpast en gewoon doorgaat met leven, best inspirerend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de felicitaties! We hebben wel veel laten doen maar daar ben ik nu wel blij mee. De tumor was toen we die ontdekten ontstoken en zat in haar wam. Als we haar niet hadden laten opereren, was ze allang dood geweest. En de tumor zit nu niet meer zo dicht bij haar keel en dus kan ze gewoon ademen en eten. We hebben er veel tijd bijgekregen door die operaties dus dat is heel fijn. Ginger knapte ook heel snel op na de operaties gelukkig. Met een ander konijn had ik misschien anders beslist maar die Ginger heeft echt veel levenslust. Ik heb dus ook geen spijt van die operaties, jammer dat ze duur waren maar het leven zelf vind ik belangrijker dan geld natuurlijk. Ik ben wel heel blij dat we het geld ervoor hadden, dat is niet voor iedereen zo. Maar ik zou het wel fijn vinden als mensen wat hoop uit mijn verhaal halen als ze zelf zoiets meemaken. Ik denk ook dat ik het wel ga merken als de koek op is maar nu is dat nog niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou het mocht niet lang duren helaas. Ginger maakt vanaf gisteravond benauwde geluidjes en ademt sneller. Ik denk dat de tumor er nu voor zorgt dat haar ademhaling wordt belemmerd. De tumor ligt van oksel naar oksel en ik denk dat haar romp niet meer goed kan uitzetten om te ademen. Daar had ik niet aan gedacht, want ze kan alles nog, maar als de tumor haar benauwd maakt, dan houdt het op.

Ik denk niet dat ze pijn heeft want ze heeft gisteravond nog een halve banaan en flink wat boswortels gegeten. Maar ik kan niet aanzien dat ze ademnood heeft. Dus gaan we haar vandaag in laten slapen.

Heel erg jammer maar het is niet anders. Ik voel ook aan haar ruggengraat dat de tumor meer voedingsstoffen krijgt dan zijzelf, ze is afgevallen. Ondanks dat de tumor groter is geworden. Maar ik heb er wel vrede mee, zo kan ze echt niet verder leven namelijk maar tot nog toe heeft ze er weinig last van gehad. Dus ergens ben ik daar wel dankbaar voor. Om drie uur staat de afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat ik denk dat ze geen pijn heeft, heb ik haar wel carprofen gegeven voor de zekerheid. En dan meer dan normaal omdat ik niet weet hoeveel ze nu weegt. Voor de zekerheid.

Ik dacht eerst dat ik de kat hoorde piepen in zijn slaap maar helaas was het Ginger dus. Pien voelt het ook aan want die zat vanmorgen vooraan in de ren, wat ze nooit doet anders. Alsof ze me wilde halen ofzo. En ze hebben allebei geen biks gegeten. Ik vind het wel heel erg om haar bij de dierenarts in te laten slapen maar ik wil de mobiele dierenarts niet bellen. Die is veel minder empatisch dan onze eigen dierenarts namelijk. Ik neem haar wel mee naar huis zodat ik haar kan begraven. Dan laat ik Pien ook heel even snuffelen. Ik heb toch het idee dat dat nodig is, anders is ze ineens zomaar weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achhh heel veel sterkte straks. Betrek Pien er ook maar bij. Ik ben er van overtuigd dat konijnen zoiets snappen. Heb hier ook meegemaakt dat ze het echt aanvoelen en elkaar nodig hebben.


Hou haar lekker warm en zorg dat ze het fijn heeft. Neem een zacht doosje met handdoeken mee of hou haar in je armen.


Heel veel sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .