Ga naar inhoud

Bokken gedrag.


CVierbergen

Aanbevolen berichten

Mijn oma en ik zorgen sinds kort voor de konijn van de buren van mijn oom. Het is volgens mij een Vlaamse reus, maar hij zit in een véél te klein hok. Ik heb op een groen school gezeten en ik heb een ietsje geleerd over knaagdieren. Mijn oom zei dat het dier vals was en toen wij hem benaderde en voer wouden neerleggen, springt hij met zijn voorpoten tegen ons en bokt hij met zijn kop een beetje en lijkt het alsof hij wilt bijten, maar hij doet het niet, hij heeft ons niet gebeten. Als wij zijn hokje met een schepje schoonmaken, doet hij precies hetzelfde met zijn voorpoten ertegenaan springen en dan bokken met zijn kopje of op 2 poten staan, hij gromde ook 1 keer heel kort even en als wij hem even laten wennen aan wat wij doen, dan geeft hij wel een zacht bijtje in het schepje, maar niet alsof hij vals is en aanvalt. Ik kan hem wel rustig aaien, hij valt mij niet aan en gaat ook rustig eten en heeft zijn oortjes een beetje schuin omhoog, naar achter maar soms ook omhoog. Ik denk dat dit tekenen zijn (qua wat mij een beetje is geleerd op de groen school) dat hij bang is, maar mijn oma wilt het ook graag weten wat het is en wat we eraan kunnen doen, want we weten het niet helemaal zeker waarom hij dit gedrag vertoond.


 


Heeft iemand een idee? Laat het mij dan graag weten!


 


Liefs, Chanel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat hij dat gedrag vertoont, omdat hij inderdaad in een te klein hok zit. 


Konijnen zijn erg territoriaal en ze hebben de neiging om hun territorium te verdedigen als daar vreemden inkomen. Dit wordt hoknijd genoemd en kun je oplossen door een groter verblijf. Voor een vlaam zou ik toch zeker minimaal 4 vierkante meter adviseren. 


Daarnaast zijn konijnen groepsdieren en horen ze niet alleen te zitten. Het konijn heeft dus echt een maatje nodig. De beste combinatie is een gecastreerd mannetje met een vrouwtje. Dit zijn alleen wel oplossingen die je moet voordragen aan de buren van je oom.


 


Wat je nu zelf zou kunnen doen is het konijn eraan laten wennen dat aanvallen geen zin heeft. Als je hem voert of wil aaien en hij valt aan, trek dan niet je hand weg, maar laat zien dat het voor hem geen zin heeft om aan te vallen.


 


Heel veel succes ik hoop dat je iets kan met de tips


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sanne1993


Hartelijk bedankt! Ik zal het doorgeven aan de buren van mijn oom. We hebben al eens vaker de buren gezegd dat ze een groter hok voor het beestje moeten halen, maar ze hebben dat niet gedaan, dus als ze het niet gaan doen dan nemen we strenge maatregelen want mijn oma en ik zijn al van mening dat de eigenaren van het diertje niet in staat zijn om voor diertjes te zorgen. Ze hadden cavia's voordat ze het konijn hadden maar die ze ook lieten verrekken in de kou, daar hadden we ook al de dierenbescherming voor gebeld, hadden ze een hok gemaakt omdat de dierenbescherming ze anders wegnamen, maar zelfs nadat ze een hok hadden gemaakt lieten ze de beestjes dood bevriezen. Het konijn staat volgens mijn oom normaliter ook alleen maar dag en nacht in dat hok in een snik hete slaapkamer want ze ventileren het huis niet. Sinds dat hun weg zijn en mijn oom ook staat het konijn nu bij mijn oom in de huiskamer en we laten een lichtje voor hem aan, ventileren het huis, we geven voldoende water en wat lekkers om op te knabbelen want dat geven de buren ook niet altijd en we zetten iedere keer als we komen het hok op de grond en laten we hem er lekker uit om even te lopen. Vandaag waren we geweest en hij begint wel beetje bij beetje te wennen aan ons.


 


@ Ricksem


Dankuwel!  :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BigBunny


Ja dat diertje heeft héél veel liefde nodig. Ik ben een echte dieren fan, als ik dieren in mijn huis kon nemen had ik echt héél veel dieren in huis genomen en met liefde verzorgd. Dieren verdienen het om eerlijk behandeld te worden met liefde, want hun hebben geen stem om te zeggen wat er aan de hand is.


 


@ Pocoloco


Nou.. ik denk 1m bij 1m, het diertje is nogal een flinke jongen, (hij is wit met lichtbruin gevlekt en helderblauwe ogen, ik weet zijn ras niet) maar hij kan amper 1 flinke hup vooruit zetten en amper zijn kont keren, want het hok is te klein of hij zit in zijn voer of water bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook een duidelijk geval van hoknijd, dat ontstaat door krappe opsluiting.

Je zegt ook dat je een lichtje voor hem laat branden, dat hoeft niet hoor, konijnen vinden donker juist fijn.

En iets te knabbelen heeft hij net als water niet altijd vertel je. Dat knabbelen is echt heel belangrijk, een konijn moet vooral altijd onbeperkt hooi in overvloed hebben. En ook wel water natuurlijk. Maar altijd hooi is echt belangrijk.

Fijn dat jullie je over hem ontfermen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm dat is wel heel klein.


Is er misschien een mogelijkheid om hem als je langs gaat even eruit te laten? In de tuin of in een panelenren? Dan heeft hij in ieder geval een uurtje beweging.


Uiteindelijk moet er gewoon een groter hok komen, maar dat lijkt me nu lastig meteen te regelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Pocoloco

Ja mijn oom heeft een achtertuin en daar kunnen we hem wel ff laten. We laten hem wel eruit en even rondlopen en als we weggaan dan doen we hem er weer in. We geven hem lekker veel te knabbelen en dan ook nog een grote pluk hooi en dan checken we iedere dag bij hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .