Ga naar inhoud

Tasty bites of HFST?


Gast

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een artikel wat ik op facebook las, waarin Tasty Bites en Hope farms werden vergeleken, zou ik hier willen vragen wat jullie beter biks vinden;


Tasty bites of hope farms?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenstellingen naast elkaar zetten en vergelijken is de enige manier om er achter te komen:

 

Tasty bites

Samenstelling Luzerne (40%) Tarwemeel Gerst Sojaschillen Geëtrudeerd tarwe Sojaschroot Sojaolie Erwtenvlokken Zout Calciumcarbonaat Lijnzaad Bietenpulp Nutritionele toevoegingsmiddelen / KG Vitamine A 15000 IE Vitamine D3 1500 IE IJzersulfaat monohydraat 152 mg Calciumjodaat watervrij 1.5 mg Kopersulfaat pentahydraat 20 mg Mangaanoxide 38 mg Zinkoxide 62 mg Natriumseleniet 0,2 mg

 

Analytische bestanddelen Ruw eiwit 14 % Ruwe celstof 16 % Ruw vet 2,5 % Ruwe as 5 % Calcium 0,6 % Fosfor 0,4 % Natrium 0,3 %

Supertrio

Samenstelling: Grasmeel Luzerne Tarwegries Haverschillen Haver Mais Sojaschroot Tarwe Melasse Sojaolie

 

Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 13,5 % Ruw vet 3 % Ruwe celstof 17,2 % Ruwe as 9,6 % Natrium 0,16 %

Toevoegingsmiddelen per kg: Vitamine A 15000 IE Vitamine D3 1425 IE Vitamine E 55 IE E1 IJzer 250 mg E5 Mangaan 101 mg E6 Zink 76 mg E3 Kobalt 1,2 mg E2 Jodium 0,4 mg E4 Koper 9 mg IJzer (II) sulfaat Maangaan(II) ozide Zinkoxide Kobalthydroxide carbonaat Kalium - jodide Natriumseleniet Koper (II) sulfaat-pentahydraat

 

Supertrio heeft minder eiwit en meer vezels. Maar heeft als hoofdbestanddeel wel grasmeel.

Tasty Bites heeft iets meer eiwit en minder vezels, maar daar zit dan wel weer 40% luzerne in als hoofdbestanddeel.

 

Ik vind het persoonlijk maar kleine verschillen tussen deze voeders. Denk dat het vooral ook meespeelt welk voer het konijn lekkerder vind. Het zijn allebei prima kwaliteit konijnenvoeders. Het verschil in vezels in minimaal, en ik zou bij beide voeders ook altijd aanraden te zorgen dat je konijn er ruim hooi bij eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat artikel had ik ook willen plaatsen, maar via mijn telefoon gaat dat niet. Kon het vanmiddag niet meer terugvinden op mijn tijdlijn helaas.

Dankje Evee. Ik vroeg me af of er echt zoveel verschil tussen zat maar dat valt dus wel mee. En is het percentage eiwit wel of niet positief? Qua hoeveelheden? Zoals bijv calcium snel teveel is

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat alles wat in voer zit uitgelegd:

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Rond de 14% eiwitten is prima in konijnenvoer. Ik denk dat de tasty bites een iets hoger eiwitgehalte heeft dan de supertrio door de hoeveelheid luzerne die er in zit. (pure luzerne heeft minimaal 15% eiwitgehalte). Aangezien het hooi dat je konijn eet ook eiwitten bevat, is het wel lekker als het eiwitgehalte in het konijnenvoer zelf niet te hoog is. Maar in dit geval is het eigenlijk in beide voeders prima. De calcium is wel iets aan de hoge kant in de tasty bites, dus dat zou een reden kunnen zijn om voor de supertrio te kiezen, ik zie alleen dat het calciumgehalte daar in mijn overzicht niet bij staat, terwijl daar toch echt ook calcium in zou moeten zitten.

 

 

 

Eiwitten
Eiwitten zijn belangrijk voor konijnen. De eiwitten in het voer moeten van een goede kwaliteit zijn en een aantal essentiële aminozuren bevatten, waaronder arginine (0,6%), methionine en cystine (0,6%) en lysine (0,65%).  Aminozuren zijn de bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. De verteerbaarheid van plantaardige eiwitten bij konijnen is erg hoog, ongeveer 75%. Het voer van een konijn moet 14-17% ruw eiwit bevatten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium aan de hoge kant bij de Tasty bites? Lager dan 0,6% zie je bijna niet. In HFST zit 0,8 of 0,9% calcium. Ik vind zelf dat er niet zo veel verschil in zit. Wel vindi k dat Tasty bites over het algemeen beter gegeten worden. En het calciumgehalte van Tasty bites zou juist mijn voorkeur hebben. Maar zolang Tasty bites niet in grote zakken te krijgen is, is het voor mij niet interessant.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

HFST heb ik een tijdje in de opvang gevoerd maar er waren vrij veel konijnen die het slecht of niet aten, of die heel lang nodig hadden om er aan te wennen. 'Normale' konijnen die een beperkte portie niet-gemengd voer gewend zijn doen niet moeilijk is mijn ervaring, dus het gemiddelde konijn op BB zal het wel eten, maar in een opvang heb je er meer zitten die hun hele leven lang een volle bak gemengd voer voor de neus hebben gehad natuurlijk. Geen succes dus. Met SS zelden problemen. Meestal heb ik er op de 30-40 die ik heb zitten eentje die Care+ krijgt omdat ze de SS niet willen eten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen! Die twee van mij krijgen al heel lang HF SuperTrio...maar heel eerlijk gezegd...die beesten echt alles qua brokjes. 


Toen ik Bram uit de opvang haalde moest ik hem van dat gemixte voer afkrijgen wat ze daar kregen en dat ging ook zonder problemen.



Dus Hope's Farm it is met onbeperkte hoeveelheden hooi!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit echt gemerkt dat ze HFST niet lusten. Ilona eet het niet graag, maar die eet geen enkele biks graag. Dus wat dat betreft hoef ik niet over te stappen op tasty bites. Het is jammer dat ze er geen grootverpakkingen van hebben, anders had ik het misschien wel overwogen. Puur om het lagere percentage calcium. Maar de ruwe celstof is wel lager, dat zijn toch juist de vezels e.d?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .