Ga naar inhoud

Franse hangoor te klein voor leeftijd


P0pc0rn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb al 4 maanden een Franse hangoor rammetje, hij is nu dus 6 maanden. Hij heeft nooit heel goed gegeten, wel rozijntjes, zonnebloempitjes, groenvoer en andere "lekkere" dingen (daar krijgt hij maar heel weinig van), maar biks en hooi is altijd een probleem geweest. Hij krijgt Kasper Fauna Food gewone konijnenkorrel, dat was hij ook gewend bij de fokker. Volgens de fokker zou hij met 8 weken ongeveer 120 gram biks per dag moeten eten en daarnaast hooi, maar met die 120 gram doet hij nog steeds 2 dagen of langer en hooi eet hij af en toe een paar sprietjes van.


Eerst maakte ik me niet zoveel zorgen, hij at immers wel andere dingen als ik die aanbood en hij is helemaal nagekeken door de dierenarts dus ook geen gebitsproblemen, maar nu heeft hij sinds gister een vriendinnetje van 4 maanden gekregen en zij is gewoon groter dan hij! Daar schrok ik wel een beetje van en de fokker zei ook dat hij aan de kleine kant is. Ik weet dus niet zo goed of er nou iets met hem aan de hand is en hoe ik hem eventueel meer biks en hooi zou kunnen laten eten. Ik heb al verschillende soorten hooi geprobeerd en meng sinds kort nu ook wat Selective voer door zijn biks heen. Dat eet hij beter, maar eigenlijk ook niet meer dan 2 kleine handjes per dag. Heeft iemand tips?


 


Op de foto zie je het koppeltje, links het voedstertje en rechts het rammetje.


post-32089-0-79543500-1405769101_thumb.j


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien andere soorten biks en hooi proberen?


Als hij het goed doet of science selective kun je dat misschien gaan voeren. Kruiden mengen door het hooi? (in de BB webshop zijn veel kruiden te vinden)


Hij gaat misschien ook wel beter eten nu hij een vriendinnetje heeft, althans, dat merkte ik bij mijn ram :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb echt al 5 soorten hooi geprobeerd, ook met kruiden erin maar dan vist 'ie de kruiden er tussen uit ;P


Ik ben bezig met de Selective te gaan voeren, maar dat ik moet nu weer even van voor af aan beginnen omdat het voedstertje er nog helemaal niet aan gewend is. Ik probeer hem dan tussendoor steeds een paar brokken Selective te voeren. Maar dan een vraagje daarover, ik neem niet aan dat ik dan uiteindelijk ook 120 tot 180 gram van moet gaan voeren net als met normale korrels toch? Want de Science Selective is veel lichter dus dan zouden ze echt een mega berg voer krijgen..


En misschien wel inderdaad, hij is wel een stuk actiever en ik hoop dat hij een beetje haar voorbeeld gaat volgen. Dankjewel voor je reactie in ieder geval! :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Selectice is 15 gram per kg lichaamsgewicht inderdaad wel genoeg hoor. Dat hij klein is kan ook andere redenen hebben. Misschien blijft hij altijd wel kleiner. Je kunt hem voeren naar het gewicht wat hij als volwassen konijn zou moeten krijgen. Geldt uiteraard ook voor haar ;) Je kunt haar ook gaan overzetten op SS, dat maakt het voeren veel makkelijker. Op de leeftijd van 10 maanden ongeveer kun je ervan uit gaan dat ze dat gewicht wat ze dan hebben gaan behouden. Dan kun je ze gerichter gaan voeren.

Qua hooi is het echt uitproberen wat hij wel of niet lekker vindt. Er is helaas geen hooi wat elk konijn lust..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fransen groeien nog tot 14 maanden maar hij zou toch wel aan moeten komen in zijn jongere jaren. Ik heb wel 6 soorten hooi geprobeerd maar Napoleon moest er niets van weten. Grote zak bij de fokker gehaald (zal wel van de boer zijn) en ineens eet meneer al het hooi wat ik hem voorzet. Maakt hem niets meer uit.


Ik zou toch echt proberen om een ander voer te proberen voor beiden. Ze moeten echt wel genoeg eten. Misschien kun je hem 'snoepjes' geven als zijnde biks (SS) uit de hand?


Is hij verder wel levendig of een beetje 'sloom'?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oké, bedankt! ;-) Ja ik wil ze uiteindelijk allebei op SS gaan zetten, maar zij is hier pas sinds gister dus ik ga nu weer langzaam wat SS bij de biks doen die ze al kreeg en het dan zo opbouwen. En ik zal eens kijken of ik hooi bij een boer kan krijgen, bedankt voor de tip! SS uit de hand als snoepjes neemt hij wel inderdaad, dan gewoon een paar brokjes per keer. Hij is verder wel heel levendig hoor, nu iets minder omdat het heel warm is natuurlijk, maar voor de rest huppelt en springt hij in het rond. Nog meer nu hij een vriendin heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hebben jullie anders ervaring met ander voer waar konijnen goed van eten en wat van goede kwaliteit is? Ik zie verschillende merken die wel goed schijnen te zijn, fiba first, beaphar, hope farms etc maar ik weet eerlijk gezegd echt niet wat nou het beste is.. De ene is dus een half jaar en de andere 4 maanden, dus ik neem niet aan dat ze nog junior moeten hebben toch? En naast hun voer krijgen ze elke dag wat groente en/of fruit (van fruit een klein stukje) en een mix van kruiden waarvan de ene alleen de bloemetjes eruit eet, de andere alleen de stro'tjes en de rest laten ze staan. Ook hebben ze in een activity ball gemengd wat stukjes johannesbrood, zonnebloempitjes en maïs vlokken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ricksem: je mag nooit zomaar van de ene op de andere dag overstappen naar ander voer. Daarom meng ik het eerst, eerst meer van het oorspronkelijke voer en een klein beetje nieuw voer en zo bouw ik het nieuwe voer steeds een beetje op en het oude voer af totdat ze alleen maar nieuw voer krijgen. Tenminste, zo heb ik dat geleerd, ik weet natuurlijk niet hoe anderen dat doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

SS hoef je inderdaad niet heel voorzichtig mee te doen. De meeste konijnen verdragen het prima.

Met andere soorten voer is het inderdaad goed om eerst een tijdje te mengen. Ik heb mijn eigen konijnen gewoon van de een op de andere dag overgezet van kaspar fauna food naar SS zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou onderscheid maken tussen voer en lekkere dingen.

Wat mij betreft zijn hooi, groenvoer (gras, paardebloem, weegbree, takken, bladeren, kruiden en eventueel groente als andijvie, witlof, wortelloof enz) en biks voor een konijn voer.

Zaken als rozijntjes, zonnebloempitten, maïsvlokken enz zijn snoepjes.

Misschien kun je alle snoepjes eens een poos weglaten. De activityball bijvoorbeeld niet vullen met snoepjes (zonnebloempitjes, maïsvlokken) maar met voer (SS brokjes of i.v.m. de lekkere geur Beaphar Care brokjes).

Op deze manier eet je konijn misschien meer voer waar hij een grote(re) jongen van wordt!

Succes met je mooie Fransen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij niet mager is zou ik me geen zorgen maken, uiteindelijk hoe kleiner ze blijven hoe beter dat voor henzelf is. Tenzij hij echt ondergewicht heeft dus natuurlijk. Daarnaast lijkt het een 'witoor' te zijn? Dat is weer een nieuw 'hip' kleurtje/tekening en wat je dan vaak ziet is dat er eerst op kleur geselecteerd wordt en later pas weer op bouw en formaat. Daardoor zie je vaak toch wat kleinere dieren bij nieuwe kleurslagen. Ik zou er vooral blij mee zijn, want hoe groter het konijn, hoe groter de kans op problemen met de gezondheid.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel 3,5 kilo al, gewogen door de dierenarts. En witoor klopt, maar zijn vader vader (ook witoor) was wel van normale grootte voor een Frans. Het gaat mij er verder ook niet om hoe groot hij wordt hoor zolang hij niet aan ondergewicht lijdt, maar ik maakte me meer zorgen om zijn eetgedrag. Ik hou evengoed wel van hem, al zou hij altijd zo klein blijven als hij nu is, hij blijft voor mij altijd een knapperd ;-)


Maar dan heb ik wel een vraagje Dollie, jij zegt dat hoe groter een konijn is hoe eerder hij problemen met zijn gezondheid krijgt? Geldt dat niet alleen als hij groter is dan de rasstandaard of dus ook gewoon als het een groot ras is? En waarom is dat dan?


Ik heb sinds gisteravond geen snoep of fruit meer gegeven, alleen nog de SS brok en net wortelloof. Wat me eigenlijk opvalt is dat hij zelf niet naar zijn etensbak of het hooi toe loopt, hij eet het op als het toevallig voor zijn neus ligt of wanneer je het als hij ligt aanbiedt. Dat geldt zowel voor de brokken als het hooi. Toen hij nog binnen zat was dat wel iets beter want dan deed ik soms ook gewoon de deur van zijn hok dicht voor een kwartiertje zodat hij even de tijd nam om te eten en te drinken. Dat deed hij dan ook wel. Maar soms krijg ik een beetje het idee dat hij wel wil eten, maar dat hij gewoon wordt afgeleid door andere dingen. Kan dit? En is het dan goed om hem af en toe even in een wat kleinere ruimte te zetten zodat hij alleen geconfronteerd wordt met zijn eten en drinken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geldt dat ook voor Vlamen, Fransen en Lotharingers die niet zwaarder zijn dan de rasstandaard voorschrijft ja. Denk eens een wild konijn naast die van jou, dat verschil is letterlijk en figuurlijk gigantisch. Konijnen zijn feitelijk niet gemaakt om zo groot te zijn en dat wil nog wel eens problemen geven. Hoe groter het konijn, hoe meer gewicht er bijvoorbeeld op de voetjes komt en dus een groter risico op sore hocks. Bepaalde rug/achterhandproblemen zie je vooral bij grote konijnen. Franse hangoren hebben daarnaast ook vaak problemen met de ogen/oogleden en het gebit. Wij vinden het allemaal wel leuk die hangoren, vlekken en grote konijnen, maar het (ras)konijn is hard op weg om de rashond achterna te gaan.


 


Als hij geen ondergewicht heeft en wel goed groeit (naar verhouding) dan zou ik hem gewoon laten. Nergens voor nodig dan om in te grijpen. 't Is gewoon een verstandig konijn, op een rustig tempo een normaal gewicht bereiken i.p.v. zo snel mogelijk zo groot mogelijk ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat stom, ik wist alleen dat van die sore hocks maar dat grote konijnen verder ook meer risico lopen heb ik nooit bij stilgestaan.. Ik dacht dat als ik ze bij een hobbyfokker vandaan zou halen het risico op dat soort problemen minder zou zijn, omdat zij dan natuurlijk niet doorfokt met konijnen die bovengenoemde problemen hebben. Ik hou ze in ieder geval wel goed in de gaten, of ze nog normaal lopen, goed bewegen etc. en ik kijk ze elke dag even na op bijvoorbeeld wondjes o.a. op de voetzolen. Zo lang hij in ieder geval nog wel eet zal ik ook niet ingrijpen met dwangvoer of dierenartsbezoeken ed, ik ga alleen nog even kijken of dat Care+ voer en hooi van de boer in de smaak valt. Misschien dat hij dat zo lekker vindt dat hij er wel zelf naartoe loopt. :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me aansluiten bij Dollie.



Verder voer ik zelf nooit zo extreem veel aan de grote konijnen, ik kijk gewoon naar hoe ze zijn. Ik zelf had vorig jaar jonge Franse hangoren in de opvang, uit twee onverwachtse nesten achter elkaar. Twee zussen zitten bij een goede kennis van mij en die kwamen allebei uit het eerste nest, de ene is veel kleiner dan de ander gebleven. Punt is ook daar zaten een heleboel nieuwe hippe kleurtjes in dus de kans op een terugslag naar een kleinere is veel groter, omdat dat waarschijnlijk nog veel dichter in de bloedlijn zit.


 


Hij is denk ik ook pas gecastreerd of niet? Dan wil de groei wel even stil staan, door de ingreep en herstel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een Lotharinger die niet al te groot is. Ik had al van Aniek begrepen dat ze sowieso kleiner blijven dan Vlamen, maar ik vind het verschil best groot. Niet dat ik het erg vind, want zoals Dollie zegt: des te minder kans op allerlei problemen. Als ze maar gezond zijn. :)


 


SS brokjes hoef je niet te mengen, daar mag je je konijnen zo op overzetten. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is 5 weken geleden gecastreerd inderdaad :-)


Ik ben overgestapt naar SS, dat lusten ze graag. Met Kasper lag steeds de halve inhoud van de voerbak ernaast doordat ze regelmatig door de ren sprinten en dan door de voerbak lopen (maakt niet uit op wat voor plek ik hem neerzet), maar nu was het blijkbaar al op voordat dat heeft kunnen gebeuren. En het valt me inderdaad op dat hij nu langzaam meer begint te eten dan voordat hij een vriendin had, hij loopt nu ook naar de voerbak als zij gaat en dan eet hij totdat zij weggaat. Dan is hij weer afgeleid.. Maar vanmorgen renden ze allebei op me af en toen ik ze te eten gaf waren ze allebei meteen dolenthousiast. Leuk gezicht blijft dat toch. Daarnaast heeft hij flink wortelloof gegeten en de partjes appel, het blaadje sla en de blaadjes witlof (van alles voor ieder eentje want zij is pas sinds ze bij mij is begonnen met het wennen aan groente) gaan er ook wel in. Hoewel zij de witlof lekkerder vindt en hij de appel, echte zoetekauw dus. Hooi eet hij nog steeds nauwelijks, maar wel een klein beetje van wat ik op de grond in het hok heb liggen. Is het anders een optie om SS te mengen met Care+, omdat in SS veel vezels zitten, en daarnaast nog een stokje Fiba First te geven? Het boerenhooi wordt ergens deze week gebracht want het was niet heel handig fietsen met 3 vuilniszakken vol vers hooi wat niet geperst is :P Maar voor het geval hij dat ook niet eet bedoel ik, hij moet natuurlijk wel aan zijn vezels komen lijkt me.


En inderdaad hoor, zijn gezondheid staat voorop dus wat dat betreft maakt het me niks uit als hij klein blijft, zolang het maar gezond blijft en niet door ondergewicht komt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als hij nog tot 14 maanden door groeit kan er nog van alles gebeuren lijkt me, dus ik hou voor nu gewoon goed in de gaten dat hij niet te mager is, dan is het wel goed denk ik. Een konijn is toch goed op gewicht als je zijn ribben makkelijk kunt voelen en te mager als ze uitsteken en je ze dus al ziet zitten zonder eraan te voelen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat simpel gesteld, het verschilt per konijn wanneer het mager is en als je al kan zien dat een konijn mager is dan is ie heel ver heen. Maar hij is vijf weken geleden gecastreerd begrijp ik. Een dierenarts zal nooit zo maar een jong dier met een flinke groeiachterstand en/of ondergewicht onder narcose doen. Ik zou me dus echt geen zorgen maken, een normale portie voer aanbieden en het daar ook bij laten. Het enige wat natuurlijk wel verstandig is, is om je te richten op het hooieten. Daar zal hij niet van aankomen maar zoals je ongetwijfeld al wist is hooi erg belangrijk voor konijnen.


 


Wat betreft hobbyfokkers.. De meeste raskonijnen worden gefokt door hobbyfokkers (of ze die naam ook zelf hanteren verschilt, maar feitelijk komt het er wel op neer dat het voor de hobby is want verdienen doe je er niet mee) en dat zegt echt niks over de gezondheid van de konijnen. En om eerlijk te zijn zijn de meeste fokkers die zich met dat soort hippe kleurtjes bezig houden niet de meest serieuze op dat gebied, maar goed, dat maakt niet zo veel meer uit nu. Ze zijn er en volgens mij doen ze het beide prima.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inderdaad hoe belangrijk hooi eten is ;-) Ik had vroeger een konijn met onwijze darmproblemen. Dat was überhaupt een beetje een zorgenkindje want hij had vanaf zijn 4e ook pasteurella waarvoor hij elke 2 maanden wel oogzalf en antibiotica nodig had en vergroeide tanden die steeds bijgeknipt moesten worden. Maar dat terzijde. Hij mocht dus geen groenvoer en uiteindelijk zijn we door hem overgestapt op SS omdat dat veel vezels bevat en dat ook niet zo'n enorme hooieter was. Uiteindelijk hebben we hem in overleg met de dierenarts toen hij een jaar of 8/9 was laten inslapen, omdat hij merkbaar geen plezier meer had in het leven en de klachten zo erg waren geworden dat er niet meer tegenop viel te werken met medicijnen. In ieder geval, door hem weet ik dus wel hoe belangrijk hooi is voor een konijn.


Ik begrijp wat je zegt, maar ik moet toch even opkomen voor de fokker van mijn twee lieverds nu. Zij heeft weliswaar ook konijntjes met witte oren, maar let juist vooral op de bouw, gezondheid en karakter van haar konijnen. Alle konijnen die ze had zagen er hartstikke goed uit (geen plakogen, glimmende vacht, helderde ogen en al die dingen waar je op moet letten) en zo ook de vader en moeder van mijn rammetje waren allebei prachtig vol gebouwd. Ze hadden allemaal grote hokken en grote rennen met schaduw en lekker gras en ze is aangesloten bij de hangoorfokkersclub. Dus ik snap best dat er fokkers zijn die voor leuke kleurtjes gaan in plaats van voor de gezondheid en het karakter van het konijn en ik ben natuurlijk zelf geen fokker dus ik heb er weinig verstand van, maar ik geloof oprecht niet dat deze fokker er zo eentje is. Ik ben ook bij andere hobbyfokkers geweest die niet bij een fokkersclub waren aangesloten en daar heb ik inderdaad wel meer gemerkt wat je zegt, dat de dieren in kleine hokjes zaten, minder levendig oogden en ook een beetje ingevallen. Daar heb ik mijn konijntjes dus ook niet vandaan. De fokker waar ik ze wel vandaan heb heeft juist met mij gekeken naar wat voor karakter ik in een konijntje zocht en toen de konijntjes aangewezen waarvan zij wist dat ze dat karakter hadden, daar heb ik toen degene van gekozen die meteen aan mijn hand snuffelde en brokjes uit de hand durfde te eten, dat was inderdaad toevallig een witoortje. Overigens was dat één van de weinige witoortjes die ze had, zij probeert meer blauwe ogen erin te krijgen en papa is toevallig een witoor met blauwe ogen. Maar goed, misschien zie ik het verkeerd maar ik denk dus echt dat deze fokker niet zo is als jij beschrijft, anders zou ze mij ook niet helpen met het hooiprobleem. En zie dit niet als vervelend naar jou toe dat ik zo reageer, maar ik probeer alleen maar te laten zien dat niet alle fokkers die toevallig 'hippe' kleurtjes hebben zo zijn ;-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ ainariel

Je hebt ook Lotharingers die groter zijn dan vlamen hoor haha :) ligt een beetje aan de lijn etc maar zelfs mijn lotharinger van "maar" 5,5 à 6 kilo heeft op 5 jarige leeftijd artrose gekregen :(

@ ts

Ribben zie je niet bij een konijn zelfs niet als ze mager zijn dat komt door de dikke vacht. Je mag ze minimaal voelen als je er zacht overheen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Aniek; oh niet goed opgelet. Misschien dat je bedoelde dat Chuckles niet zo mega zou worden? :P Ik vind het niet erg, hij is ongeveer 2x zo groot als mijn dwergen en dat vind ik prima. Hij is gewoon heel erg leuk en daar gaat het om. :) Hoe groter, hoe meer problemen vaker. En misschien wordt ie nu wel een jaartje ouder dan gemiddeld. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .