Ga naar inhoud

sinds kort plassen bij optillen voor pootcontrole


Gridje

Aanbevolen berichten

Hoi BB-ers,


 


Al een tijdje niks gepost hier maar nu heb ik een vraagje mij exram Norris heeft sinds kort nieuw niet lekker gdrag (voor mij dan) ontwikkeld, 1 keer in de maand ongeveer dan moeten zijn achterpoten gecheckt worden op vilt plekken, hij is het eerste konijn wat ik heb die vilt ontwikkelt op zijn achterpoten, echte bobbels, en dat kan sore hocks veroorzaken, dus check ik hem, maar nu iedere keer  als ik hem iets optil om zijn poten te checken dan gaat hij plassen en dan niet een paar drupjes maar een sloot en stopt ook niet als ik hem weer neerzet, dus als ik niet oplet heb ik een warme stinkende douche :s , wat veroorzaakt dit? ik denk stress, hoe kan ik dit anders aanpakken?


Ik laat hem in zijn mand lopen en zet hem op tafel en til hem dan een klein stukje op om zicht te krijgen op die poten hoe kan ik dit anders doen?


Of kan je het vervilten van achterpoten voorkomen, zo ja hoe dan? hij is gewoon kortharig.


Alvast bedankt voor het meedenken!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt MaddyB, eigenlijk doe ik dat ook al als eerste snel met mijn vingers onder de poot doorhalen maar ja als ik wat voel dan moet die poot wel wat hoger om te knippen en de bobbel vilt eruit te plukken en dan gaat het eigenlijk altijd mis, dat is het lastige, maar fijn voor dat je meedenkt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha kun je hem niet een luiertje aandoen?


 


Nee ik snap je probleem. Het is inderdaad behoorlijk vervelend om te worden ondergeplast als je probeert je konijn te helpen. Ik zou ook niet weten waarom hij het doet, je bezorgt hem op deze manier al zo min mogelijk stress, dus daar zou hij eigenlijk niet over moeten zeuren.


Heb je al geprobeerd hem te controleren wanneer hij net daarvoor heeft geplast? Misschien dat er dan in ieder geval een stuk minder uitkomt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Als jong meisje deed ik vrijwilligers werk op een kinderboerderij en toen ik een konijnen hok openmaakte om het eten te verversen
en het konijn even er uit te halen, werd ik voluit in mijn gezicht ge-urineerd. Anyways, ik heb toen geleerd dat dit echt een soort van verdedigings-
mechanisme is en ook gedaan wordt bij hoge mate van stress etc. Of hij markeert je als zijn eigendom  :wub:  ;) (grapje!)

Misschien in een handdoek wikkelen? Maakt ze vaak rustig, je laat de pootjes er uit steken en je hebt een extra beveiliging als ie weer gaat
sproeien.. succes in ieder geval!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt sanne1993 en MissV!


Ik zat te denken dat hij nu elke keer plast misschien zoals bij een hond/kind/kat etc. dat als iets 1 keer goed uitwerkt (ik laat hem los hij kan weg) dat hij dat doorheeft en dus zal blijven doen omdat het voor hem werkt, misschien moet ik doorbijten en een regenpak of iets dergelijks aantrekken, dat hij weet dat ik toch doorga zou dat kunnen?


Tja het van te voren plassen of dat werkt ik vind het een goed idee maar hij plast echt veel net of hij het in zijn blaas terplekke aanmaakt, zoveel plast hij zelfs niet op zijn bak....


handoektechniek ja zou kunnen moet het dan wel in de vorm van een luier wikkelen want anders krijg ik nog een sloot over me heen. (um)


Maar goed te horen dat ik niet de enige ben met zo'n raar konijn, ik ga dit in iedergeval proberen, want het moet toch regelmatig gebeuren. (yn)


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sonja1990 Nee dat niet, dat herken ik wel van mijn Chuzzle (RIP) die had heftige blaasproblemen, hij doet netjes alles in zijn bak normale plasjes, alleen bij die pootcontrole is het raak, en die plas ziet er ook mooi uit dus goed bedacht maar dat zal het niet zijn


Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen kreeg ook vilten lapjes op de achterpoten. Ik wist niet wat het beste was, afknippen of laten zitten. Ze zijn er uiteindelijk vanzelf afgevallen of zo. Nu begint er op 1 poot weer een nieuwe te komen maar ik laat het maar. Zover ik zie heeft hij er geen last van. Het is verder een kortharig konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, oh dat is fijn dat ze bij jouw konijn er gewoon afvallen, bij Norris soms, maar meestal worden ze groot of gaan echt hard trekken aan de huid dat ik wel wat moet, je ziet echt roodheid bij de haaraanzet dan ik ben geen fan van het afknippen want haar beschermt die gevoelige pootjes ook, maar ja ik zal wat moeten...


Maar dat hij nu dit geplas heeft ontwikkeld vind ik minder kon ik hem maar uitleggen dat het voor zijn bestwil is die paar minuutjes met de pootjes in de lucht per maand...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je inderdaad even doorbijten en hem niet lossen als hij het doet?


Konijnen zijn best wel erg slim en ze hebben zo'n dingen ook heel snel door...


Dus misschien denkt hij: "ha ik plas lekker over der heen en ik mag weer vrij :dancing: "


Regenpak aantrekken en gaan :P.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien die roodheid af en toe zal ik het inderdaad moeten blijven checken en oplossen, en ja ik moet denk ik voort mijn regenpak aan trekken en hopen dat Norris doorkrijgt dat ik gewoon doorga ondanks die stikende regenbui van hem, hihihi, want hij denkt misschien wel dat hij nu gewonnen heeft door dit te gaan doen, dus ik ga doorbijten hier, bedankt voor het meedenken, en ik laat nog wel weten of het doorbijten nut heeft gehad dat Norris misschien ook weer stopt met die sloot urine produceren :P


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Valentine, leuk idee maar Norris vliegt weg zodra ik in de buurt kom, ik moet hem dus helaas echt op de tafel zetten, anders kan ik hem niet aanraken, ja soms komt hij zelf voor een kriebeltje op zijn koppie :love: , maar als ik per ongeluk zijn lijf aan raak is hij ook weer weg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die zich zwaar beledigd voelen kunnen ook van zich af gaan plassen, ik denk dat je konijn zich beledigd voelt als je zijn poten wilt bekijken. Misschien kan je proberen de manier of houding aan te passen naar iets wat je konijn wel respectabel vind?


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anita17 dat klinkt ook logisch eigenlijk, ik zou het ook niet prettig vinden oom aan mijn benen getrokken te worden, en Norris is ook een man met een karaktertje ;)


Ik heb geen idee eigenlijk hoe ik zijn poot op moet tillen zonder hem te beledigen, ik ga wat uitproberen hier en ondertussen zorg ik voor bescherming, het is niet ernstig  (nou ja niet echt fris maar goed) daar hebben ze douches voor uitgevonden denk ik, maar wel fijn om een of meerdere verklaringen te hebben voor dit gedrag!


:thanks:


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het zekr laten weten hoe het afloopt, ik zit nog hard te denken over hoe aan zijn poten te komen zonder hem te beledigen of te stressen heb nog een paar weekjes ze zien er nu nog redelijk uit wat ik zie tijdens het lopen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .