Ga naar inhoud

Samen na sterilisatie?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


na het zo lang mogelijk te hebben uitgesteld heb ik vandaag toch maar een afspraak bij de dierenarts gemaakt om Rouge te laten steriliseren/castreren.


Ik zag er altijd erg tegenop, omdat het niet zomaar een operatie is, maar het hormonale gedrag begint nu voor iedereen vervelend te worden. Ze is de afgelopen maand al drie keer schijnzwanger geweest, waarbij ze niet alleen haar eigen haren uittrekt, maar ook die van haar vriendje en zelfs van de kat. Ze rijdt ook steeds vaker op Turtle, in principe niet echt een probleem, maar hij is er niet echt van gediend en bijt daarom ook flink van zich af (ik zag gisteren ook een flinke korst bij Rouge). Deze week is ze ook begonnen met sproeien (de muren en de vloer zaten onder en vanmiddag was ook Turtle ondergesproeid) en is ze haar territorium echt continu aan het afbakenen door overal keutels neer te leggen. Eigenlijk heeft nu dus iedereen in huis last van haar hormonen inclusief Rouge zelf.


Dit alles bij elkaar opgeteld leek het me een goed idee om haar zo snel mogelijk te laten helpen.


 


Vandaag dus de dierenarts gebeld en maandag wordt ze geopereerd. 


 


 


Nu vraag ik me af wat het beste is om te doen als ze weer thuis komt na de sterilisatie. Moet ik haar dan gewoon weer bij Turtle in het hok zetten of kan ik ze beter apart houden? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is erg afhankelijk van hoe je konijntjes zijn.

Na de operatie mag ze niet springen, druk doen oid ivm de wond/hechtingen. Ze moet rust houden want het is best een ingrijpende operatie. De eerste dagen zal ze ook wat suf/ niet lekker kunnen zijn van de narcose, je ram moet haar de rust wel gunnen. Ik weet niet wat voor soort hok je hebt, zoals ik begrijp zitten ze wel binnen. Ik heb mijn dame in haar hok gehouden de eerste dagen totdat ze echt boos werd omdat ze eruit wilde, toen maar een trapje gemaakt. Ze zat toen niet samen met mijn ram omdat de koppeling niet lukte.

Als ze samen kunnen blijven zou ik daar wel voor kiezen. Mijn vorige stelletje gingen ook altijd samen naar de da.

Goed op de wond letten als ze weer thuis is. Mijn dame bleef eraf maar heb hier op het forum ook gelezen dat het goed mis kan gaan. Ze hebben evt een speciaal shirtje voor haar bij de da. Dan kan je ram als ze samen gaan er ook niet aan zitten.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze voedsters heb ik daarna gewoon bij haar broertje gezet, de andere had toen nog geen vriendje. Ze zijn inderdaad ook samen gegaan, hij is er de hele tijd, dus ook in de ok, bijgebleven. Dit ivm het oppikken van geurtjes daar en tegen de stress (alhoewel ik bij hun het idee heb dat ik dan twee gestresste konijnen heb ipv een, dus nu gaan ze alleen).


 


Daarna ze thuis gewoon samen los gelaten. Hij is vrij rustig en was vooral heel lief voor haar (zij is verreweg de drukste van de twee). Ik heb wel het idee dat ze daar heel veel steun aan had. Bovendien is het net een siamese tweeling, als je de een weghaalt, wordt de ander onrustig, dus uit elkaar halen geeft alleen maar stress. Ze heeft wel een rompertje gekregen zodat hij niet aan de wond kon likken. Die had ze trouwens binnnen vijf minuten weer uit en na een paar keer oefenen, ging ie sneller uit dan aan ;-). Dus toen was het regelmatig even de wond checken en goed in de gaten houden of ik hem niet zag likken. Maar dat deed hij niet (en zij zelf ook niet)


 


Ik zou het dus gewoon doen, behalve als je ram gaat rijden e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even updaten hoe het is gegaan vandaag. 


 


De operatie is helemaal goed gegaan, gelukkig, nageltjes ook meteen geknipt. Bij de dierenarts zelf ook nog gevraagd of ik ze wel of niet bij elkaar moest zetten en daar zeiden ze dat ik het gewoon moest proberen, maar als ze er last van had dan moesten ze uit elkaar.


Ik heb haar thuis gewoon gelijk in het hok gezet en Turtle wilde eerst even aan haar snuffelen en daarna begon hij haar al te likken. Echt een lieverd is het! Binnen een kwartier was alle stress alweer weg. Ze heeft nog niet echt eetlust, maar een paar hapjes van een wortelpapje met science gaat er nog wel een beetje in en drinken lukt ook nog wel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .